Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Omgångar av attacker?

Skrivet av Git
Hej igen,

I morgon är det dags för nytt läkarbesök. Jag hoppas att jag får svar på några av mina frågor.

Sonen (8) fick sina första krampanfall i februari 04. Han hade jättestark huvudvärk och fick först småkramper - somnade -småkramper -och till sist en stor kramp då han krampade i ca 3 minuter. Sedan ingenting på nästan ett år.

Det första EEGt visade att det var stor störning i hjärnan och mönstret tydde på en virusinfektion. Diagnosen blev encefalit (hjärninflammation)

Nästa EEG - någon månad senare var nästan normalt. Bara en liten avvikelse, men ingen EP-aktivitet

Nästa EEG ytterligare en månad senare - Helt normalt.

Så nu i november- 9 månader senare, fick han tre stora krampanfall först ett och ett par timmar senare två till ganska tätt. Även denna gång efter kraftig huvudvärk och kräkningar. Sedan ingenting...

Först var man inne på att det var en följd av encefaliten, men nu funderar man på om det inte var EP från första början.

Det jag funderar på är:

- Brukar ep-anfall föregås av kraftig huvudvärk? Eller kan ep-anfall utlösas av huvudvärk?

- är det vanligt att det går så lång tid mellan anfall, som sedan kommer ganska tätt och är så pass stora (ca 3 min)?

- Min son har bara fått anfall i sömnen - är det typiskt?

Han är jätteduktig i skolan, om än med vissa sociala problem. Han har kompisar och trivs med det.

mvh git
Svar på tråden: Omgångar av attacker?

Hej Git!

Skrivet av  Aase
Jag kan inte svara på alla dina frågor tillfredställande men jag gör så gott jag kan med de övriga.

-Brukar ep-anfall föregås av kraftig huvudvärk? Eller kan ep-anfall utlösas av huvudvärk?

-Brukar och brukar, men det är vanligt.

- är det vanligt att det går så lång tid mellan anfall, som sedan kommer ganska tätt och är så pass stora (ca 3 min)?

-Jag vet inte om det är vanligt men jag vet att man kan vänta sig det mesta på ep-fronten och därför blir jag inte förvånad om det skulle vara så. Är du säker på att din son varit anfallsfri i mellantiden? Han kan inte ha haft frånvaroattacker? Jag har en bekant som fick en ep-diagnos efter ett stort anfall i augusti förra året. Efter det anfallet har hon inte haft några fler anfall men väl frånvaroattacker fram till för en vecka sedan då hon fick sitt andra stora anfall.

- Min son har bara fått anfall i sömnen - är det typiskt?

-Jättevanligt! Beror tydligen på att man inte har full kontroll över hjärnan då man sover.

 

Tack

Skrivet av  Git
Hej Aase och tack för ditt svar.

Just det här med huvudvärken har jag undrat över eftersom jag inte någonstans läst/hört om någon som haft det. I dagsläget är jag ganska nöjd om det "bara" är EP och inte något "värre". Usch så cyniskt det lät, men jag tror att du fattar.

Jag har funderat på det där med frånvaroattacker. Jag _tror_ inte att han haft det. Jag har inget som jag skulle kunna misstänka eller tolka som frånvaroattacker. Däremot kan jag inte skriva under på att han inte haft nattliga attacker som jag inte märkt.

Vi skall till läkaren i eftermiddag och hoppas att få i alla fall något svar, även om jag förstått att helt klartydiga svar är svåra att få när det gäller ep.

tack

Git
 

Artiklar från Familjeliv