Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Värre under höst/vinter?

Skrivet av Sippan
Jag tycker att det känns som att min dotters epilepsi är sämre under senhöst och vinter än andra tider på året. Är det någon annan som har liknande erfarenhet eller vet om det är så, eller kanske till och med har en förklaring?
Svar på tråden: Värre under höst/vinter?

Sent svar!

Skrivet av  Aase
Ledsen att det har tagit så lång tid att svara på ditt inlägg men 24 nov fram till julafton är min absolut värsta månad på året (fem födelsedagar om man _inte_ räknar hunden för då blir det sex, pust).

Vår son har också mer anfall under vinterhalvåret, fram till jul ungefär. jag har visserligen inget absolut svar på varför det är så men jag _tror_ det beror på alla lågtryck under den perioden. Ofta blir han mycket bättre redan i januari då högtrycken ofta är mer frekventa. Han mår dessutom bättre på högre höjd och jag tolkar det som ytterligare ett bevis för att det är lågtrycken som är boven under hösten. Att befinna sig på hög höjd är ungefär det samma, för kroppen, som att befinna sig i ett högtryck.

Hans läkare säger att det mycket väl kan vara som jag tror eftersom många personer med epilepsi reagerar på vädret.