Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite info om att tempa! *Lååångt*

Skrivet av Tess
Hejsan tjejer!
Tänkte ta lite info om tempning, det kanske är någon som funderar att börja och inte vet hur man ska göra.

*Först och främst ska man ta reda på vad man har för "normaltemp" detta gör man genom att varje morgon ta tempen i någon eller några månader från första mensdag och kanske en vecka framåt.
*När man tempar ska man ta tempen varje morgon innan man går upp.
*Man ska tempa ungefär samma tid varje morgon.
Att man ska tempa samma tid varje morgon är att man ska få just den bästa basaltempen, tempen brukar alltid höjas ju längre in på dagen man når.
*Skriv ner er temp på ett papper eller rita upp i ett diagram.
*1-2dagar EFTER äl höjs tempen med 0,3-0,5 grader, sedan ska den ligga på den nivån iallafall i 3 dagar för att man ska vara säker på att äl skett.
*Sedan ska tempen ligga på den höga nivån.
*När mensen kommer sjunker tempen till den "normala" igen. För vissa sjunker tempen en eller två dagar innan mens, för andra sjunker tempen samma dag eller tom någon dag efter.
*Har tempen legat på den höga nivån i iallafall 18 dagar kan man räkna med att man är gravid!
*När man är gravid ligger tempen på hög nivå hela tiden.
*5-8 dagar efter äl om befruktning skett fäster det i livmodern, då kan vissa få en tempsjunkning med några grader för en dag, vissa kan också få en s.k nidationsblödning(men det är ganska ovanligt)

Nu tänkte jag visa hur min temp låg en månad då jag inte blev gravid och en månad då jag blev gravid. Tänkte om det är någon som är intresserad att jämföra lite med sin temp.

Min normala temp är 36,0

Inte gravid-månad:
Dag 1-20: Varierad 35,9-36,1
Dag 21: 36,4
Dag 22-30: Varierad 36,4-36,5
Dag 31-32: 36,4
Dag 33: 36,2
Dag 34: 36,0
Alltså dag 19 eller 20 var äl och dag 34 kom mensen.

Gravid-månad:
Dag 1-22: Varierad 35,9-36,1
Dag 23: 36,4
Dag 24: 36,5
Dag 25: 36,4
Dag 26: 36,2
Dag 27-34: Varierad 36,4-36,5
Dag 35: Förväntad mens 36,6
1-6 dagar efter beräknad mens varierad temp 36,7-36,8
7 dagar efter testade positivt temp 36,8
Äl skedde på dag 21 eller 22 och vi myste på dag 20,21 och 22 och det tog sig!

Tyvärr fick jag missfall i v.13, men nu försöker vi igen och jag tempar för fullt!
Hoppas någon har haft nytta av denna information, jag har bara skrivit det jag har läst och hört. Jag har säkert glömt något, men fråga mig gärna om ni undrar över något.

Kram Terese
Svar på tråden: Lite info om att tempa! *Lååångt*

Glömde ju oclså...

Skrivet av  Tess
att man ska väl ändå inte lita så jättemycket på tempen, den kan betee sig lite som den vill ibland och det kan tex bero på att man har något virus i kroppen, äl är i obalans eller att tempen helt enkelt är dålig(batterierna är dåliga). Det viktiga är att ha en bra temp och samma temp varje gång och att tempa samma tid på morgonen.
Jag tempar varje morgon kl.7.00 innan jag stiger upp.
Efter några månaders temptagande kan ni kanske se ett mönster....

Kram Terese
 

Tack!

Skrivet av  Sassa 20/28
Jag undrade just. Tempade faktiskt i morse och landade på 36.7, men har ju ingen aning om vad jag har för normal-temp så detta kan ju bli intressant...

TACK TACK!

 

tack...

Skrivet av  Anna
för all information. Det är bra i dessa barntillverkningsdagar.
 

Artiklar från Familjeliv