Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mer om LSS, och personkrets....

Skrivet av Lilla My
http://www.rbu.se/default.asp?iSectionID=4028&iSubSectionID=4030&setting=&iSiteID=1

Gå in och titta på LSS, och läs på personkrets 1, 2 och 3. Har man både språkstörning och diagnos inom autismspektrumet, så tillhör man personkrets 1.

Vi som har barn med språkstörning, kan ansöka att få tillhöra personkrets 3.

Svar på tråden: Mer om LSS, och personkrets....

Jag ringde socialtjänsten på orten och de sa att

Skrivet av  andres mamma
de måste göra en utredning om André skulle ingå i LSS och just i detta läget med logoped utredning 1 gång/vecka och snart även psykolog utredning och en ansökan på gång angående vårdbidrag så känner jag att det är nog med utredningar på ett tag så jag får avvakta med LSS. Det jag främst var yte efter var de där extra kontakt dagarna som jag skulle velat ta ut nu när André ska börja på nytt dagis i ny kommun. Vill egentligen ha 2 veckor inskolning men har bara råd med en tyvärr. Tack för all info. om LSS det sparar lite energi för oss andra att slippa söka efter info.
 

Ni skulle behöva en kurator,

Skrivet av  Lilla My
som hjälpte er lite med de här utredningarna.
Jag tror inte att den utredning som socialtjänsten pratar om kräver många möten tillsammans med er, men att ni fyller i papper, och bifogar intyg. Och det skulle en kurator kunnat hjälpa till med.

Kanske kan ni få en kuratorskontakt när ni skall göra psykologutredningen? Om du inte själv orkar dra igång jakten på en kurator, vilket jag har FULL förståelse för. ABSOLUT!

Jag bara tänker att OM det finns en kurator dörute någonstans, som hade kunnat hjälpa och avlasta dig lite, så hade det varit guld värt att hitta honom/henne.

Själv så missade jag en kurator som var SÅ BRA, i många år, jag fick en kontakt med henne det sista året hon arbetade, innan hennes tjänst sades upp. Det året var mkt värt för mig. Tänk om jag vetat att hon fanns där långt innan dess. Jag letade bara efter kurator på vårdcentralen.

Kram,
 

Artiklar från Familjeliv