Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Talstörning, talförsening, språkstörning......?

Skrivet av Wondergirl
Min dotter på snart tre år har fått diagnosen talförsening ( om det nu är en diagnos). Hon säger 3 förståbara ord. "mamma, pappa, nej".

Hon hade en normal språkutveckling fram till 18 månaders ålder, sedan var det stopp. Hon sa några fler ord, men de slutade hon säga och numer är de enda förståbara orden de tre som jag räknade upp.
Hon har vissa ljud som räknas som ord, men det är bara vi som känner henne som förstår dem. Allt som allt så har hon väl ett verbalt ordföråd på ca 10 ord.

Hon är väldigt kommunikativ, och använder tecken och kroppspråk.

Men talförsening? Innebär detta att man vet att hon kommer börja prata och hur vet man i så fall dettta. Enligt logopeden så är prognosen att hon kanske kommer prata två ordsmeningar vid 4 års ålder.

Kan inte någon vänlig själ tala om för mig vad skillnaden är mellan talstörning, talförsening och språkstörning?
Hur kan man veta att hon inte har nån språkstörning? Eller talstörning?

Finns det någon här som kan hjälpa mig reda ut det här?
Svar på tråden: Talstörning, talförsening, språkstörning......?

tror inte man kan

Skrivet av  Eeyore
ställa någon diagnos riktigt om talsrötning när barnen är 3 år för det kanhända massor i utvecklingen så man får vänta med att se vad som händer..
samma sak som med utvecklingsförsening men måste låta barnet utvecklas lite till och se vart man hamnar helt enkelt :)

 

Vill inte skrämmas

Skrivet av  Tårtans mamma
men det är ganska typiskt för störningar inom autismspektrumet att ha normal språkutveckling till 18 månader och sen en tillbakagång. Har ni haft kontakt med banrhälsovårdspsykologen? Logopeden kan remittera. Och en logoped kan missa det. I så fall kan det vara fråga om en språkstörning ändå. Vår logoped missade autismen men remitterade ändå till psykologen för att vara säker. Det tycker jag ni ska göra också.
 

Jag håller försiktigt med,

Skrivet av  Lilla My
det är så tufft att ta upp ämnet autism, om ni som föräldrar inte tänkt tanken innan.

Språkstörning, bokstavsdiagnos och autism... det flyter ibland in i vartannat. Några barn håller sig väl avgränsat till en diagnos, medan andra har svårigheter som kommer in i flera diagnoser. Barnet är ju samma lilla älskade unge, oavsett.

Men om man får reda på dess starka och svaga sidor så tidigt som möjligt, så får man ju bättre möjlighet att förstå, underlätta och träna.

Jag tror dessutom att den här formen av språkstörning/autism kan vara svår för logoped och/eller barnpsykolog att sätta fingret på. Det kan hända att man får söka sig vidare, tills man hittar ett proffs.

Min goa Lotta, nu 9 år, har nästan sprakat av kaos. På grund av hennes stora svårigheter att kommunisera, så har jag inte kunnat förstå hur hon tänkt. Nu när jag får höra lite hur hon upplever världen och oss, så förstår jag hur tufft hon måste ha haft det. I alla år.

Vi väntar på att få träffa autismteamet, för att se om de vill utreda Lotta. Annars så tar BUP vid, och utreder samt kan de stöd genom "familjehuset".
Detta har jag väntat på i så många år.
 

Funderar...

Skrivet av  Wondergirl
Visst har jag funderat på banorna AS och/eller ADHD, men samtidigt säger alla att hon är SÅ normal ( om det inte vore för språket)

Att man får kontakt med henne och hon vill kommunicera utesluter autismstörningar säger läkaren. Jag upplever henne inte direkt som autistisk, snarare hyperaktiv, rastlös. Pendlar snabbt mellan sprudlande glad och rasande arg.

Jag har kontakt med en barnpsykolog som hävdar att hennes beteendeproblem beror på hennes språksvårigheter och att ingen ev utredning är aktuell förrän hon börjat prata, eftersom de tror att det beror på hennes språk.
När hon nu börjar prata?

Om två veckor ska hon börja på dagis och det ska bli väldigt intressant att se hur hon fungerar där, eftersom hon inte har sin storebror med sig ( enbart med honom fungerar hon som en normal unge).
 

Och vad får ni för hjälp på dagis?

Skrivet av  Lilla My
Skall hon få tecken som stöd, eller bilder som stöd?
Anpassad samling, strukturerad lek där personal är med och tolkar. Bra med vuxna i gruppen, så att ngn kan finnas vid hennes sida? Stor grupp/liten grupp?

Ja, jag förstår att de har svårt att säga ngt innan hon pratar. Det är väl barnen med språkstörnings stora hinder.

Man skulle vilja få vända på det, och säga att vi kan inte utesluta att denna tös har ADHD och/eller autism, så därför så jobbar vi med henne med det i huvudet. Vi anpassar hellre för mkt än för litet. Det har ingen unge mått dåligt av.


 

Länk till Autismforum

Skrivet av  Lilla My
http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/introduktion/

Här finns otroligt mkt att läsa.
Självklart kan man inte ställa diagnos över nätet, det är inte så jag menar,men som förälder så vill man så gärna kunna förstå sitt barn, hur det fungerar. Så känner jag i alla fall.

Jag misstänkte DAMP, med underaktivitet och inte överaktivitet, på min pojk Petter, när han var på det tredje året, och vi precis börjat hos logoped. Språkstörningen var liksom självklar eftersom han bara hade vokalljud, och mkt svårt med munmotoriken.

Vi har inte gått vidare med hans "övriga svårigheter", men jag kan fortfarande tycka att han faller inom bokstavssidan. Kanske skulle jag idag säga ADD.
 

Dagis ja..

Skrivet av  Wondergirl
Jag vet inte riktigt vilken sorts hjälp vi kommer få på dagis. Vi ska ha ett möte där psykologen och logopeden ska informera personal och rektor vad de anser att Cassandra behöver för att må bra.

Barngruppen kommer bestå av högst 16 barn vilket är väldigt lite här i kommunen. Jag vet att logopeden vill att personalen ska använda tecken som stöd och att helst hela barngruppen gör det. Jag vet även att hon vill att de ska använda teckensånger vid samlingen så att även Cassandra kan vara med och "sjunga".

Sen har hon ju svåra koncentrationsvårigheter också, jag har aldrig lyckats få henne att sitta still och göra något. Så det ska bli väldigt intressant att se hur dagis klarar det. De vill ju inte ge nån resurs till nån som inte har diagnos.

Vi får väl se hur det går.
 

Låter som en bra början,

Skrivet av  Lilla My
Logopeden och psykologen informerar dagis, ja det låter bra, och att få en grupp på 16 barn.

Kanske får logopeden handleda dagispersonalen, ge dem utbildning i tecken som stöd tex?

Vad jag har förstått så skall man inte behöva ha en diagnos för att få extra resurs. Barnets behov skall styra. Men kanske kan det här gå bra, utan resurs? Det låter positivt, i alla fall.

Berätta gärna mer här, hur det går. Jag håller tummarna!
Kram,
 

Det ligger ingen

Skrivet av  logoped
värdeskillnad i orden talförsening, talstörning och språkstörning. Jag skulle säga försenad språkutveckling och/eller avvikande språkutveckling beroende på hur språkutvecklingen ser ut. Skillnaden på tal och språk brukar man säga är att talet är det som kommer ut ur munnen, men språket är betydligt mer än så. Be gärna logopeden förklara, det blir bättre än när jag sitter här på nätet och skriver lite kortfattat. Man kan inte veta säkert hur språket ska utvecklas, och olika diagnoser säger egentligen ganska lite om hur talet/språket kommer att vara senare i livet.
 

nej, men kanske

Skrivet av  Linda S
någon på yahoogruppen jag är med i kan. Jag tycker det låter lite konstigt att logopeden kan förutsäga hur mycket hon kommer att prata - det beror väl på vilken/hur mycket extra stimulans som sätts in?

http://groups.yahoo.com/group/kommunicerande_samspel/