Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det gör ont

Skrivet av Amica
när man hör andra barn säga att jag hör inte vad han säger ,hur gammal är han egentligen, han låter konstigt osv Blir man nånsin immun mot dessa kommentarer? Sonen är 7 år och hans språkstörning blir ju tydligare för varje år. Nu kom vi på ett knep
Jo han kan teckenspråk , så nu tecknar han nonsen ord och den undrande kamraten står som ett fån ;-)

Svar på tråden: Det gör ont

Kan han teckenspråk?

Skrivet av  Lilla My
Annars kanske det är dags för det. Med en assistent på skola o fritids som också kan teckenspråk, så skulle han ju kunna vara lite mer som alla andra där?
Om nu teckenspråk fungerar som kommunikationsmedel för honom.

Hur kommuniserar han i dag, hemma, på skola och fritids?
 

Han pratar

Skrivet av  Amica
inte mkt och svårt att förstå. Vi jobbar för att han skall kunna göra sig förstådd på något sätt.Men vi har börjat med stödtecken men en assistent skull e han ha till fritids tror jag. Detta skulle underlätta så han kommer in i gruppen.
 

vilken språkstörning ???

Skrivet av  lhs73
vilken form av språkstörning har din son ???
får han någon hjälp för språkstörning utanför hemmet ???

har själv en son med grav dyspraxi, han går regelbundet hos logoped för träning, där vi då också får tips och råd för hemträning.
 

Han har grav språkstörning

Skrivet av  amica
fonologisk och grammatisk , han går på språkskola så jag borde vara lyckligt lottad .just nu skall han utredas varför han har en språkstörning så det kommer antagligen en tilläggsdiagnos snart. Han är motorisk mkt sen samt har konc svårigheter.Han har logoped varje vecka.
 

Minns så väl

Skrivet av  Ann
när jag 1995 hade ett vick på muséet i stan på en utställning om internet. En kille i tonåren hängde där dagligen, alltid alltid. Han pratade väldigt otydligt, det var jättesvårt att höra vad han sa och han pratade dessutom fort. Läspade, hade nog rätt dålig munmotorik överhuvudtaget. Jag trodde han var lite bakom, allvarligt talat. *ler*

Nu i veckan träffade jag hans granne. Han är idag färdig civilingengör och hade arbetsgivare på kö för att anställa honom. Han har betydligt bättre lön nu än vad jag någonsin har haft!

Så inte var han bakom iaf!!!

Ann
 

Tack

Skrivet av  amica
jag hoppas iaf att hans dröm om att bli kock och en egen restaurang blir möjligt . Han har en otrolig charm och vilja så kanske kanske att det ändå kan gå vägen tyvärr tror läkarna att det också kan vara ett tilläggshandikapp men visst han är underbar .