Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mycket snack men ingen verkstad

Skrivet av Maxmamman
Våran kille son nu är 4 år är gravt språkförsenad. Vi blev remiterade till talpedagog och habilitering efter BVC:s 2 1/2 års kontroll. Vi har under denna tid fått träffa logoped, psykolog, specialpedagog, läkare m.fl. och hoppas nu på en diagnos inom en snar framtid. Hur i allsin dar kan det ta så lång tid?
Har under denna tid bara fått lite lösa råd om att använda bilder och tecken som stöd.
Svar på tråden: Mycket snack men ingen verkstad

O vad jag känner...

Skrivet av  Becka med Elvira 4år + 2 syskon
igen mig, sådär är det tyvärr för många (men inte alla). Att det snackas men inte mycket händer, man bara skickas hit och dit hur länge som hellst.
Tyävrr är min egen erfarenhet at man måste kämpa på rätt mycket själva och ringa och höra sig för, men då skall man ju också veta VART man skall ringa och kolla :(

Här har det också varit väldigt segt med hjälp, vi måste ringa runt massor själva och kämpa för att få rätt till många saker, men nu börjar det lossa med utredningar.
Hoppas ni snart får mycket hjälp och stöd, allt det ni har rätt till!
 

Ja, hur kan det ta sådan tid!!!

Skrivet av  Lilla My
Visst borde ni ha fått hjälp av logopeden under utredningens gång? Har ni blivit hänvisade till habs logoped? Jag har förstått att de ibland har ont om logopedresurser. Då hjälper det ju inte hur bra det än kan vara att få bli inskriven i barnhab.

Hur långt har ni kommit i utredningen? Har ni fått besked på när allt skall sammanställas? Vet de inblandade om att ni inte har fått så mkt hjälp och pojken inte träning (direkt av logoped eller talpedagog eller indirekt i aktiviteterna på dagis).
Finns det ngn som är samordnare? Vem har huvudansvaret?
Om de inblandade är svåra att få tag på kan du kanske söka kontakt med kurator på barnhab. Hon/han borde kunna ta reda på vad som händer, och även hjälpa dig med ngt så praktiskt som vårdbidragsansökan, om du vill det. Förutsatt att ni nu är inskrivna på barnhabiliteringen.

Har du gått med i DHB, och Afasi/Talknuten? Går man med i den ena, blir man automatiskt med i den andra.
Attention är också en förening som innefattar barn med språkstörning. RBU kan vara bra, på många sätt; dels om barnet är försenad i sin motorik, och dels för att de är stora, gamla i gamet, och har en gedigen bild av hur stödet ser ut i Sverige överlag för barn med funktionshinder.

Hälsningar,

 

Kuratorn

Skrivet av  Maxmamman
låter som ett bra ställe att börja på. Visst är vi inskrivna på barnhabiliteringen, men då det är så många inblandade har jag svårt att greppa vem som är ansvarig. Kan man få vårdbidrag med motivering att pojken behöver mer träning och stöd? Tusen tack för alla goda tips.
 

Artiklar från Familjeliv