Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga från autismsnacket

Skrivet av Mammuten
Hej!
Jag ställde en fråga om språkutveckling på autismsnacket och fick tipset att posta frågan härinne. Jag känner mig lite tveksam eftersom jag kan tänka mig att ni med språkförsenade barn till leda fått höra historier om väninnors arbetskamrater vars "språklösa" barn plötsligt börjat prata helt rent vid 3½ eller att Einstein inte sa ett jota förrän han var fem (eller hur det nu var...?) Men det är ändå en intressant fråga (och en spännande historia i länken nedan), så jag postar den och hoppas att ni förstår att det inte är meningen att släta över det arbete och den frustration som en språkstörning innebär.
/Mammuten (från autismsnacket)

Min fråga:
"Man hör i bland talas om autistiska barn som inte säger nåt, inte mamma, pappa, lampa eller tack. Sedan en dag vid fyra årsåldern säger saker i stil med:
- Leverpastejen är slut! med perfekt uttal.

Jag undrar över om detta är speciellt vanligt... (tippar inte). Ni med barn som haft en sådan språkutveckling - kan ni berätta mer? Vad sade de, hur kändes det?

Kom att tänka på detta när jag läste om en flicka som var helt tyst, tills hon en dag vid två sa... Nä det får ni allt läsa själva!

www.hu.sll.se/gn/opencms/web/AF/Leva_med_autism/olika_aldrar/spad_och_smabarnsaren/vid_tva_kom_allt_sprak"

PS: Det har faktiskt kommit några svar från mammor där det kommit språkliga språng - om än inte så extrema som i denna länk...
Svar på tråden: Fråga från autismsnacket

Tyvärr inte,

Skrivet av  Lilla My
får jag väl säga.

Men säkert är att det finns föräldrar här på sidan som levt i detta att ha barn med språkförsening/språkstörning, men sedan vips inte gör det längre...

Det finns inga facit. Jag har inte heller läst ngn forskning om det, även om logoped Barbro Bruse i sin forskning gör stor skillnad på antal ord som barn säger, och hur de "samtalar utan ord", eller "förkommuniserar". Antalet ord betydde väldigt lite i sammanhanget. Barnets förmåga till socialt samspel var viktigare.

- Hm, jag borde kunna leta upp den studien, om ngn är intresserad...
 

Artiklar från Familjeliv