Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Besvärliga förlossningar, långt

Skrivet av Britt
Såg att det skrevs om detta för några veckor sedan, så jag vill berätta följande.
I mitt sökande efter något som kunde hjälpa min son med problem som kanske hade att göra med hans för tidiga o lite trassliga förlossning, så kom jag i kontakt med kranio sakral behandling. Vilket också hjälpte honom, men det är en annan historia.
Tar inte upp plats här med att berätta vad det är, det finns info att söka på nätet. Prova Cranio Sacral Therapy, kranio sakral terapi el behandling, eller sakro kranial/kraniell terapi. I alla fall är det en mycket, mycket mjuk behandlingsform. Återkommer till problem med utövare och åldersgräns.
Har läst John Upledgers böcker om detta. Han jobbade under flera år mycket med barn med olika typer av svårigheter. Hans forskning visar, säger han, på ett starkt samband mellan specifika problem i det kranio sakrala systemets funktion och inlärningssvårigheter. Och många barn med "Kranio Sakral problem" (mitt sätt att uttrycka det) hade varit med om besvärliga förlossningar likaväl igångsatta, alltför snabba eller kejsarsnitt som utdragna, besvärliga, sugklocka mm.
Vad han säger är att om ett barn har en störning i det KS systemet och får detta tillrättat, så kan det medföra förbättringar o lindrigare symtom, alltså vad gäller det funktionshinder eller de svårigheter barnet har. (Till de allmänna förbättringar som nämns som följd av att man får balans i det KS systemet finns bl a förbättrat immunförsvar, jämnare humör, och bättre sömn)
Det Upledger inte säger, och som man kan se ibland på hemsidor, är att KS terapi hjälper mot det och det. KS terapi skapar balans i det KS systemet, vilket i sin tur kan medföra förbättringar av det och det. Viktigt att se skillnaden tycker jag.
Nu har vi ju problem i Sverige med en åldersgräns som väl fortfarande är 8 år för s.k. alternativa/komplementära behandlingar.
KS terapi kommer starkt i Sverige just nu, och många utbildar sig. Men jag tror det är så att det inte finns så värst många med lång erfarenhet, som man gärna önskar sig. Osteopat som gör KS skulle jag satsa på. Finns en bok på danska Hjaelp dit barn av Trine Rosenberg, o jag antar att hon lär ut till föräldrar. Sök på namnet.
Svar på tråden: Besvärliga förlossningar, långt
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv