Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Språk

Skrivet av Nion
Hej!
Jag heter Marie och har en sexåring som har problem med språket. Hans biologiska pappa är ifrån Irland och Micheal, min son, var tvåspråkig fram till ca 2½ års ålder. Han pratar svenska, men det är svårt att förstå vad han säger. Han flyttar om ord och bokstäver och blir arg och frustrerad när man inte förstår vad han säger. Han har kontakt med en talpedagog som kommer till skolan en till två gånger per termin. Hon påstår att han har ett dåligt "hörselminne". Finns det någon som känner igen sig i detta? Skulle vara tacksam för lite feedback.
Svar på tråden: Språk

Mer hjälp?

Skrivet av  Karin E
Hej!

Det låter som lite hjälp för din son att bara träffa talpedagog en-två gånger/termin. Du kanske kan ta kontakt med en barnläkare på din vårdcentral och fråga dem till råds?
Min femåring har också ett mycket otydligt språk och han har svårt att ta längre instruktioner. Kanske är det det din sons talpedagog menar? Alltså att en del av informationen faller bort om man säger för mycket på en gång? Om han har problem både med att ta in hörselintryck och uttala orden, så låter det som om du ska kräva mycket mer hjälp och stöd! Stå på dig! Att han fick höra två språk som liten borde inte påverka vare sig uttal eller "hörselminnet"