Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad göra i väntan på logoped?

Skrivet av Ellinor
Vår yngste son (2 år) har fått remiss till logoped och kommer få tid om sex månader. Vad kan jag göra fram till dess? Jag vet absolut ingenting om det här men blir allt mer orolig. Tyvärr blev jag mer orolig när jag läste inlägg här om att det kan vara fler fel än sent språk, det hade jag inte ens tänkt på risken för tidigare.

Han "pratade" normalt tills han var drygt ett år, sen har det stått still. Dvs han säger ett par ord, men otydligt. Det är nog mest bara pappa som är helt rent och mamma går inte alls :-(

I övrigt surrar han precis hela tiden, oavbrutet, med sitt eget språk. Jag trodde att det var hörselfel för man hör tygligt exempelvis när han försöker sjunga en sång vilken sång det ska vara, men det låter helt fel, bara melodin är rätt. Vi har dock gjort hörseltest som inte visade nåt fel.

Han är inte speciellt intresserad av böcker eller vad föremål heter, men däremot av vad bokstäver heter! Bokstavspussel eller om man skriver på papper.

Vad kan jag göra, helt utan erfarenhet?
Svar på tråden: Vad göra i väntan på logoped?

hej och välkommen

Skrivet av  lillemans mamma
Välkommen hit! Jag känner precis igen mig i din oro och 6 månader låter som otroligt länge att behöva vänta på att få träffa logoped tycker jag. Har du pratat om din oro med bvc? Om du inte vill vänta så be att få träffa en barnläkare där och prata óm din oro! Det hjälpte oss mkt!! Positivt annars tycker jag det låter att din son tar till sig ord, bokstäver och sång!! Skriv gärna igen!
Bästa hälsningar lillemans mamma
 

Hans språk

Skrivet av  Linda S
Så roligt att höra att han surrar sitt eget språk hela tiden. Då har du VERKLIGEN nått att bygga på. Det är jättebra. Svara på hans språk, härma! Då visar du att du uppskattar hans pratande och vill att han ska göra mer. Du visar också hur man gör för att härma (men kräv inte att han ska göra det än).
Uppmuntra honom att leka turtagning med ljudorden. Ta och ge är i grunden viktig för språkutvecklingen.

Det finns MASSOR. Titta in på den här sidan (med tillhörande diskussionsgrupp) för fler tips:
www.appelklyftig.com/samspel/
 

Artiklar från Familjeliv