Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Språk och blöj problem

Skrivet av Fattig mamma
Hej,

jag är mamma till en kille på 3,5 år. Vi har fått remiss till logoped, eftersom han inte talar tydligt. Han är 2 språkig och förstår båda språken perfekt, men blandar friskt och talar sitt eget språk. Han har dessutom blöja fortfarande och blir hysterisk när man byter på honom (om han inte vill). Det känns nästan som om han håller på att förlora förståndet och varar i ca en halvtimme. Hans pappa har inte funnits i hans liv sedan min son var 2. Vi lever tillsammans med hans morfäräldrar och han får mycket kärlek och uppmärksamhet. Vad kan jag göra åt blöjan. BVC säger att barn kan ha blöja upp till de är 4-5 år gamla. Har sagt till min son att jag inte har råd att köpa bölja längre och han blev helt förkrossad. Är detta ett normalt beteende??
Svar på tråden: Språk och blöj problem

tygblöjor

Skrivet av  mb
hej
har du tänkt på att pröva tygblöjor? Jobbigt och obekvämt kanske men billigt och dessutom kanske din som vill sluta när blöjan inte känns lika torr och skön som dagens engångsblöjor?
 

Barn med språkstörning

Skrivet av  amica
har ofta strul med att bli torra på natten. Men jag skulle nog prova tygblöjor det blir billigare i längden och känns inte så torra. Kan du ha en rolig låda med leksaker vid skötbord eller pottan så att det blir kul att sitta på pottan eller byta. Anväänd bara dessa leksaker just där köp lite billiga roliiga saker att greja med titta på osv \'
ibland kan det hjälpa att avdramatisera detta med blöja, prata inte så mkt om det utan låt han själv vilja prova pottan.lycka till
 

Tack

Skrivet av  Fattig mamma
Ska pröva tygblöjor! Tack för alla kommentarer.

Kram på Er!!
 

Barn med språkstörning

Skrivet av  amica
har ofta strul med att bli torra på natten. Men jag skulle nog prova tygblöjor det blir billigare i längden och känns inte så torra. Kan du ha en rolig låda med leksaker vid skötbord eller pottan så att det blir kul att sitta på pottan eller byta. Anväänd bara dessa leksaker just där köp lite billiga roliiga saker att greja med titta på osv \'
ibland kan det hjälpa att avdramatisera detta med blöja, prata inte så mkt om det utan låt han själv vilja prova pottan.lycka till
 

Min dotter är

Skrivet av  Nilla m.Alexandra010505 & Zebastian03120
3 år o 7 mån o har fortfarande blöja,har aldrig gjort ett dugg varken på pottan eller toaletten.försöker då o då men det funkar inte,känner att man kan inte tvinga henne i heller.Jag tror att hon är sen med blöjan eftersom språket oxå ligger efter.
 

Min dotter...

Skrivet av  Becka med Elvira 4½år + 2 syskon
hade blöja dagtid tills hon var strax över 3 år, och nattblöja slutade vi med då hon nyss hade fyllt 4 år. Jag är också säker på det där, att hela hon var "efter" i många steg av utvecklingen eftersom talet var borta, ännu har hon problem med toabesök, inte kissandet, men bajsandet har hon stora problem med. Ibland kan det hända att vi är tvungna att sätta på en blöja några minuter bara för att hon överhuvudtaget skall få bajsat. Hon är helt låst på det området, har skräck för det, rädd att det skall ta ont som det gjorde nångång då hon hade förstoppning, så hon kan hålla sig i en vecka, och då är det garanterat problem igen. De gånger hon bajat obehindrat i toastolen är fåräknade, och hon är 4½ år nu.
 

Artiklar från Familjeliv