Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Socialt samspel

Skrivet av Jessica m.Andrée-01
Har era barn med språkstörningar svårt att leka med andra "normaltalande" barn? Min lille 3-åring håller sig mycket för sig själv på dagis. Han verkar inte intresserad av att närma sig dom andra. Talmässigt ligger han på en 1,5-2-årings nivå, medan dom flesta andra pratar i låååånga meningar.
Andrée har lite svårt för ögonkontakt också, han måste ha korta tydliga instruktioner för att förstå vad man menar. Han förstår allt vad man säger, men "vill"ibland inte höra och göra som man säger.
Vi har tecknat med honom i några månader nu och han kan en hel del tecken. Vissa dagar försöker han härma det vi säger (två ordsmeningar max), men vissa dar är han nästan helt tyst.
En specialpedagog är inkopplad och nu ska vi även få börja gå hos psykolog. Eftersom han har lite problem med det sociala samspelet så misstänker jag att han kan ha någon typ av lätt autism...men det har ingen annan uttalat..än...får väl se vad psykologen säger.

Eller kanske kan det vara så att samspelet med andra blir så svårt "enbart" pga språkförseningen??
Svar på tråden: Socialt samspel

Samma här

Skrivet av  amica
min son är 7 år och han leker ofta själv , det går kortare stunder att leka med en kamrat men då är det brevidlek aldrig lekt roll lek .Men det man kan göra är att stötta honom i leken dvs hjälpa honom i leken.
 

amica

Skrivet av  Anina & Steffen
har du lust att maila mig eftersom din mailadress inte står i infot.

[email protected]
 

Inget svar men ett tips

Skrivet av  Linda S
Det finns en modell som stimulerar språk- och talutvecklingen genom att just träna samspel och kommunikation. Min son har downs syndrom, men jag har kontakt med föräldrar som använde modellenmed barn med auism och barn med språkstörningar.

Jag har, med hjälp av översättningar, knåpat ihop en sida på svenska om modellen och det finns en diskussionsgrupp också. Ta en titt:
www.appelklyftig.com/samspel/
 

Ang samspel

Skrivet av  Maria
Hej Jag har en dotter på 5 år som är språkförsenad men man märker att hon verkligen har blivit hjälpt att gå på språkförskola men hon är ännu försenad på vissa saker säger logopeden som en 5 åring normalt brukar kunna.Det här med samspel har psykologen hela tiden påpekat ang våran dotter men hon leker med dom andra barnen nu och tar kontakt.Men vad som förvånar mig är att språkförskolan sällan är ute samtidigt som dom andra avdelningarna och då kan dom ju inte se hur hon tar kontakt med andra barn när hon inte träffar andra förutom dom på språkförskolan.Dom är alldrig ute tex till bibloteket eller simhallen.Hemma borta inga problem hon tar kontakt och leker.Varför detta stohej.
 

Lika för min 3-åring

Skrivet av  MelinaF
Det du skriver stämmer in på min son förutom att han inte härmar och inte klarar tvåordsmeningar. Han kan säga ca 10 ord resten tecknar han. Men han förstår också det man säger, klarar korta instruktioner. Vi ska också till psykolog både för språket och för att det sociala samspelet med andra inte fungerar. Funderar också på om han har nån form av autism.

När det gäller socialt samspel så är det väl så att man utvecklar det genom att kommunicera med andra så har man inte tillräckligt språk hamnar man efter även där. Det vi tänker göra hemma är att öka tecken inlärningen, förut har vi tagit lite då och då men nu pratade jag med logoped som säger att det är bara att "ösa på" med tecken.
Det som hindrar honom lite är att de på förskolan inte lärt sig tecken än så där får han inte så mycket stöd. Det de förstår är mest såna saker han ber om som tex. tecken för napp, sova. Tråkigt tycker jag för det är ju där han träffar andra barn mest och har större chans att utveckla det sociala samspelet på sin nivå.

Skulle vara kul att höra hur det går för er. Vi kommer inte till psykolog förrän efter jul.
 

Artiklar från Familjeliv