Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad händer nu?

Skrivet av Andrés mamma
Jag har fått diagnos på André om grav språkstörning men logopeden tyckte att han ligger efter så mkt (han är 6 år i Mars och pratar som en 3 åring) att vi borde kolla med barnpsykolog om det inte är något bakom liggnade med tanke på hans halvbrors AD/HD och att André är så aktiv,har humör svängningar med raseri utbrott och att han gör saker utan att tänka sig för, han kan tex daska till okända folk i baken när vi är i tex affären. I allafall så har jag nu fått kontakt med en skolpsykolog då BVC barnpsykologen inte hade tid förrän till våren och vi disskuterar lite om att André kanske ska avvakta 1år med att börja i skolan.
Skolpsykologen ska kontakta mig så fort han får tid och jag lovade att skicka info. om André och även logoped journalerna. Men vad händer sedan? Har skolpsykologen hand om utredningen om AD/HD också eller är det bara skol delen han har hand om?

Jag känner att jag inte har koll på någonting just nu.
Logopeden vill avvakta vad psykologen säger och psykologen undrade vad logopeden hade för plan för André men jag vet inegnting så jag kan inte svara :-(

Någon som vet vad som händer?????
Hur går det till?
Svar på tråden: vad händer nu?

Ring psykologen

Skrivet av  amica
i skolans stödteam eller till den enhet förskolan hör till . Säg att logopeden rekomenderar att göra en psykologbedömning dvs begåvningstest, specialpedagog kan göra en pedagogisk test på förskolan. Det är dock svårt att göra detta med tanke på talet men psykologer brukar fixa det. Då kan ni få fram vilka styrkor din son har och hur han lättast lär sig.
Börja i förskoleklass med extra resurs eller sök språkklass, min son går i språkgrupp och det funkar jättebra. Kan rekomendera att kolla var närmsta ligger.De har rätt till taxi dit tror jag.
Det är bra tror jag att göra en motorisk test också för att se om han har reflexrester kvar, koncentrations, perceptions , balansvårigheter som kan tränas .Så vänta inte på att någon tar intiativ utan driv på själv om du själv vill ha svar .
Språkstörning medför ju en del koncentrationsvårigheter samt sociala problem så det behöver ju inte vara ngt mera men det är ju skönt att utesluta iaf. Det är ju av stor vikt att ni får utredning under våren inför skolstart.