Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som är experter på detta?

Skrivet av Mamma funderar
jag har en fundering angående min flicka som nu är snart 2,5 år gammal. Hon har en del problem och vi har fått beviljat vårdbidrag för henne. I ett läkarintyg står det att hon har en "talförsening" och "dålig språkförståelse". Detta i samband med en lätt hörselnedsättning. Intyget är med i bedömningen av vårdbidrag men det har nog inte gjort så stor skillnad för resultatet dvs att vi fått vårdbidrag utan de andra problemen överväger nog.
Jag tycker dock inte att det stämmer men tänkte fråga här eftersom ni säkert kan detta bättre än jag.

Flickan förstår allt vi säger i vardagliga sammanhang. Hon svarar rätt på frågor vi ställer som "Var är bollen?" och även vad jag tycker är svåra frågor som tex "Vad heter din storebror?" och "Vilken bok ska vi läsa?"
Hon klarar instruktioner som att hämta saker som hon inte ser och ta av/på sig kläder på uppmaning.

Hon talar ganska otydligt och entonigt och utomstående har ofta svårt att förstå henne men hon kan:
*Säga meningar med många ord tex "jag slå min hand.Aj, ont min hand. Mamma blåsa min hand.
*Säga svåra ord för rätt sak tex mellanmål, lastbil, plåster, doktor osv.
*Hon klarar att rätt säga tex stor-liten, röd, gul, blå, svart och andra liknande saker.

Är hon verkligen talförsenad för sin ålder?



Svar på tråden: Ni som är experter på detta?

Låter inte så...

Skrivet av  Wondergirl
Min treåring förstår förvisso, men hon kan inte prata mer än ettordsmeningar, och de flesta orden är bara ljud som utomstående inte kan förstå. Hur har ni lyckats få vårdbidrag? Har hon andra problem utöver språkförseningen, (som förvisso inte låter så illa i mina öron)?
 

Jo

Skrivet av  Mamma funderar
hon har andra medicinska problem som är allvarliga nog för att få vårdbidrag för. Detta med eventuell talförsening tror jag inte gör varken till eller ifrån i det sammanhanget utan vi fick vårdbidrag för andra saker.
 

Min kille

Skrivet av  Eeyore
är nu 3.5 år han pratar inte mycket
Han berättar inte saker
då han var 2.5 år hade vi en BVC kontroll då han sa ingenting och ville inte alls samarbeta
så vi fick remiss till talpedagog
visst är han lite sen men det har aldrig varit tal om just talförsening
han sa inte så mycket som din tjej verkar prata
Men nu har han iofs andra problem med komunikationen
Men talförsening har det aldrig varit diskution om

Ibland tror jag man stressar lite med att de måste prata så mycket vid just 3 års ålder
visst de flesta pratar ju massor men det finns de som precis börjar prata då med
tycker det är fel att ge en direkt diagnos vid den åldern eftersom man faktiskt måste se till utvecklingen och förståelsen och utifrån utvecklingen och lusten till talet senare kanske göra en bedömning om talförsening eller störning
Det är inget man kan sätta en diagnos på på bara en eller ett par träffar i den åldern om barnet har förståelsen och inte är helt apatisk
men efter något halvår eller ett års uppföljing kan man ju ge en diagnos med mer rätt innehåll
 

Svårt att ge...

Skrivet av  Becka med Elvira *4½ år och Dysfasi*
något stort utlåtande av det du skrev, men bara utgående av det du skrev tycker jag det låter som att hon kan tala och förstå ganska bra. Inom normal-spektrat nästan tycker jag, men kanske i "lägre" ändran så.

Elvira pratade i varje fall inte ALLS sådär bra som 2½ åring, inga utredningar alls var gjorda då ännu.
Och färgerna lärde hon sig som 4åring med hjälp av tecken.
 

Jo,jag tycker också

Skrivet av  Mamma funderar
att hon är inom det normala men i nedre änden som du skrev. Svårt att jämföra då syskonen har pratat otroligt bra och rent tidigt. Storebror kunde alla färger redan på 18 månaders kontrollen.

Det är så svårt att bedömma sitt eget barn men just förståelsen tycker jag att hon har. Sedan märker jag att det är väldigt svårt för utomstående att förstå hennes språk men inom familjen fungerar det bra. Ofta tolkar syskonen men ibland undrar jag om det är bra egentligen. Kanske skulle det vara bättre ifall hon fick kämpa på lite själv då andra inte förstår?
 

Artiklar från Familjeliv