Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu har jag gjort en bok... (kanske ett tips?)

Skrivet av Becka med Elvira *4½ år och Dysfasi*
om/åt Elvira. Hon är 4½ år och har Dysfasi, assistent i dagis och vi använder tecken då vi pratar sedan i somras.
Fick av vår Talterapeut/Logoped tipset om att göra en bok om henne. B.la. eftersom hon inte är det minsta intresserad av böcker, kanske fler med Dysfasi som är rätt ointresserade av böcker med text som nån skall läsa upp, allt sånt med tal kan ju bli lite bojkottat i perioder för många.

Nåja, för att hon skulle bli intresserad av böckernas värld och alls ha koncentrationen at sitta still och lyssna har jag nu gjort en bok där hon kan känna igen sig, en bok om henne och hennes liv.
Rätt enkelt igentligen, jag har tagit en massa foton, och gått igenom en massa bilder vi haft och funderat vilka jag kan anävnda. Så köpte jag ett sånt blädderalbum med plastfickor, ett svart blankt med fina blommor på från Indiska, ett vackert som passar just henne.

Så har jag funderat ut bildtexter till varje foto och skrivt ut på datorn på ett aprikosfärgat papper.
Boken börjar med att det står på förstasidan "Elviras bok" och sedan kommer en bild till höger och texten till vänster, en bild per uppslag.
T.ex. en bild då hon hoppar på stenar där ute då det är sommar och hon har på klänning, så står det nått om det "Nu är det sommar och Elvira hoppar på stenar där ute vid havet" och så är orden sommar, Elvira, hoppar, stenar och havet understreckade, för dom som är understreckade är det meningen att vi kan teckna tecken till, exempelvis dom.

Vi har suttit och läst den flera gånger nu, hon är så stolt över sin bok.
"Elvira ger mat åt farfars kor" och så tecknar vi till.
"Elvira gungar tillsammans med sin kusin Madde, dom är glada!" o.sv. Vi har många bilder, minst 30 st.
Och så kan vi ju byta ut om några månader, eller göra en ny.
Förhoppningsvis kommer vi att kunna träna koncentration med denna bok, lite grann, och att överhuvudtaget börja tycka att böcker är något kul. Och träna tecken och begrepp och nya ord.
Svar på tråden: Nu har jag gjort en bok... (kanske ett tips?)

Jättebra tips!

Skrivet av  Tårtans mamma
Det pratades på förskolan om att de skulle göra en bok åt/med Tårtan, men jag fattade aldrig vad den var till och det rann ut i sanden sen... Nu ska jag göra en själv! Tårtan är världens mest fotograferade barn så bilder finns det gott om :-D
Tack för tipset!
 

Toppenbra ide

Skrivet av  amica
imt
 

Vad är dysfasi? imt

Skrivet av  Wondergirl
.
 

Diagnosen dysfasi...

Skrivet av  Becka med Elvira *4½ år och Dysfasi*
får ett barn först efter utredningar av ett team med läkare, logopeder, fysioterapeut, ergoterapeut och barnpysykolog t.ex. Vi var en vecka i Nov. vid sjukhuset för sådana utredningar.
Elvira hade först enligt BVC en "försenad talutveckling" som de sa, men då hon var över 3 år började de fundera om det inte bara var försenat utan mer svårigheter i form av Dysfasi.

Dysfasi innebär i korthet att man har svårt att få ut tal rätt, och även ofta att förstå mycket tal, kunna sortera det i hjärnan och snappa upp rätt information.
Det finns många olika sorter av dysfasi, lindrigare och sedan gravare då man inte kan göra sig förstådd verbalt med utomstående i stort sätt alls, om man inte pratar alls heter det iställer afasi, avsaknad av tal.

Elvira pratar dock på mycket i långa meningar, men väldigt luddigt och obegripligt än, och har alltså Dysfasi, ett tal som "inte fungerar".
Enligt tester som gjorts har just min flicka ett helt normalt ordförråd och ordförståelse, men får inte ut orden rätt i munnen, inte bara vissa uttalsfel utan grövre än så, hon uppfattar på ett vis inte att hon säger otydligt.

Som tilägg förutom dysfasin kan man även ha svårigheter i form av t.ex. ADHD, autism och liknande, men just min flicka har hittils bara Dysfasi-problem.
Svårigheter som Dyfasi kam man ofta, i likhet med Läs&Skriv-svårigheter/Dysleksi, se att finns i släkten, så fler barn i samma familj kan ofta ha nått slags problem med talet.
Vad det är för prognos på dysfasin är helt olika från barn till barn, vissa "växer ur det" och pratar normalt som tonåringar, medan andra måste lära sig att leva med det, hur det blir för te.x. just Elvira kan de förstås inte svara på än.

Då andra barn undrar så brukar jag förklara det med att säga att där i hjärna, på det område i hjärna där allt prat och tal finns, så är det lite rörigt för Elvira, bara just där, att "trådarna inte riktigt når varann" och att hon istället måste hitta andra sätt att lära sig kommunicera, träna upp det.
Här finns en sida som förklarar lite också:


http://www.ordochmening.fi/www/dysfasi.html

...fastän den knappast är den bästa som finns på nätet, men den jag hittade först.
 

En lite större tjej

Skrivet av  Malin
på nästan 14 år är jag mamma till och hon har diagnosen verbal dyspraxi. Hon pratar såklart mycket "bättre" än vid 4½ års ålder men har fortfarande stora problem med ljudartikulationen. Hon har alltid haft bra ordförråd och bra språkförståelse men haft problem med det som kallas språklig medvetenhet. Så det tog tid innan hon lärde sig läsa men nu läser hon riktigt bra och väldigt gärna.
 

Låter som min tjej...

Skrivet av  Wondergirl
...fast hon är bara 3 år än så länge och har diagnosen grav språkförsening. Vi hoppas att det släpper snart.
 

Artiklar från Familjeliv