Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

värdelös med läggtider

Skrivet av Neli
Hej känner mig värdelös med läggtider för mitt barn.
min pojk är snart 6 år och har inga rutiner när han ska gå och lägga sig sen i Augusti. Jag håller på att gå upp i limningen...jag känner att jag inte klarar detta...det är väl att jag vill för fort och att jag inte har tålamod...jag är trött på att ha det så här. Jag är elak när jag blir trött och ledsen och försöker förklara att han måste sova och fast att jag ligger bredvid honom och fast jag har läst saga så somnar han inte förren 21.30 på kvällen, när han stiger upp kl 07.00 när han ska till dagis dagen därpå. Min fd ger han mat på kvällen hos sig men har inte alls samma morgonrutiner och bryr sig inte om när han somnar utan min son får nästan helt bestämma där när han är trött och vill sova. Här vill jag ha lite ramar i alla fall och vi har försökt tala om att ha UNGEFÄR samma tider på morgonen och att ha ett MÅL att han ska sova kl 21.00 senast. Jag förstår att man inte får in en rutin på en eller två veckor men att man i alla fall har ett gemensamt mål på ett UNGEFÄR i alla fall. Men nu skulle jag vilja veta hur ni andra ensamstående föräldrar gör och om ni har fått in några rimliga rutiner som ni tycker funkar och om ni skulle vilja dela med er av dessa. Det känns lite akut som läget är nu. Har haft det så här sen i Augusti.
Svar på tråden: värdelös med läggtider

I och med att min flicka

Skrivet av  Betty Boop
som nu är 6 1/2 började skolan, så fick hon tidigare tider att passa på morgonen. Tidigare när hon gick på dagis, var det ju mina arbetstider som avgjorde, och då kunder jag flexa lite som det passade oss på morgonen. Med det i bagaget, har vi haft ganska surriga läggningsrutiner, och hon har ofta kommit i säng för sent på kvällarna, men i gengäld kunnat sova längre nästa dag.

Ja, nu gäller ju inte det längre, så mina nya mål var att hon skulle gå och lägga sej 19.30, sova vid 20.00
Vi gjorde det till rutin att hon och jag gick och la oss i min säng, och så tittade vi på Robinson tillsammans, eller så bestämde vi att läsa saga klockan 19.30. Det är bra att hänga upp på t.ex ett program som börjar samma tid varje kväll, då måste man ju skynda sej att bli klar för att hinna i tid tills det börjar. Om vi inte har någon tid att passa, är det väldigt lätt hänt att "tiden bara går" och läggningsrutinen blir ju därefter.
Jag tycker att vi har hittat en form som passar oss, men måste erkänna att jag själv måste lyfta mej i håret för att få detta att funka. Det är så lätt att man är lite upptagen med något, och inte vill avbryta. Så det viktigaste har varit att ge MEJ SJÄLV rutiner, för hur ska jag annars kunna ge det till henne? Ska tillägga att jag verkligen avskyr rutiner, så därför har jag insett att enda framkomliga vägen är genom mej själv,och att detta är prioritet 1A. Det har hjälpt här, och det funkar ganska bra nu.
 

Skulle också vilja vara

Skrivet av  Em
så där disciplinerad, för barnens sovtider är upp-och-ner. Och värre är det nu under jullovet... men jag vet att det mest beror på mig, jag fastnar i något och sedan märker jag inte att tiden rusar iväg. Det är sant att det är med sig själv man måste börja.
 

Det pratas ju ofta

Skrivet av  Betty Boop
om att barnens dator-tider måste begränsas. Brukar bli lite full i skratt när jag läser detta, för här är det visst upp-och-ned-på-vända världen. Det är ju jag som fastnar vid datorn hela tiden. Undrar hur många föräldrar som straffar sej själva med datorförbud t.ex när man inte har orkat städa etc?? Det är ju så vi gör till våra barn, men detta gäller visst bara barn och inte vuxna, eller....?

Funderar ibland på att jag inte får lov att använda datorn vissa tider eller vissa dagar. Hittills är det bara en knasig tanke som irrar runt i skallen, men sanningen att säga - inte kan väl jag klaga på att inte ha tid till vissa saker, när jag samtidigt har tid att sitta vid datorn titt som tätt...

Sanningen sticker lite i ögonen på mej, och detta är en av sakerna som gör att rutinerna här hemma haltar. Tuffa tag när man inser själv att man faktiskt inte är särskilt konsekvent.
 

Är han övertrött?

Skrivet av  Birgitta, since 1997
När min dotter var i den åldern behövde hon gå och lägga sig halv 8 och sova 8 för att orka med sina dagis/skoldagar.

Jag tycker du ska se till att ni gör exakt likadant varje kväll, tex bad, tandborstning, pyjamas, sängen, saga, godnatt. När ni sagt godnatt lämnar du honom. Eftersom det tar så lång tid att somna tror jag inte det är avhängigt om du ligger där eller inte och du behöver nog lite andrum på egen hand på kvällen också.

Att pappan inge gör likadant innebär naturligtvis att en rutin haltar. Men det behöver inte vara kört för det!
 

Artiklar från Familjeliv