Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är inte synd om ensamstående ekonomiskt!

Skrivet av Marie
jag är ensam med tvåbran får underhåll, barnbidrag samt bostadsbidrag. (även lön såklart)
Bara bidragen betalar min hyra och elen vilket betyder att jag har MYCKET pengar över till annat. (12000kr...)
Jag har det mycket bättre ställt nu som ensamstående än jag hade som sambo.
Så jag förstår inte över vad folk klagar för?
Alla måste väl ha rä\'tt till bidrag?
Svar på tråden: Det är inte synd om ensamstående ekonomiskt!

Nej,

Skrivet av  Tweedy
Alla har inte rätt till bidrag.

Bostadsbidraget grundar sig på vilken årsinkomst du har.

Underhållsbidrag får man inte om man har barnet/barnen växelvist. Man kan söka utfyllnadsstöd men det grundar sig oxå på årsinkomsten. Ju högre årsinkomst, desto lägre bidrag (gäller även bostadsbidraget)

Barnbidraget går till mamman MEN det finsn även föräldrar som dlear på BB om de har vv boende.

Så nej, alla får inte alla bidrag.
 

Men du

Skrivet av  fattig mamma
kanske har bidrag du inte behöver då, ja rent ekonomiskt eftersom du verkar bada i pengar. Ring försäkringskassan och avsäg dig ditt bostadsbidrag så kanske dom pengarna kan användas till någon ensamstående som verkligen behöver dom. Är själv ensam och jag betalar alla räkningar själv och visst hade jag haft det bra mycket bättre om jag hade "någon" att dela mina utgifter med. Är fattig och så in i märgen trött på att aldrig få det att gå runt
cissi
 

Håller med, Marie,

Skrivet av  ensam men har inga 12000
det är väl det mest logiska? Lycka till.
 

Nej, alla har inte rätt till bidrag

Skrivet av  Birgitta, since 1997
Och det är naturligtvis precis som det ska i vissa fall. Jag tjänar tex för mycket för att få bostadsbidrag och det är självklart helt i sin ordning.

Sen får inte de som har barnen växelvist något underhåll. De måste ändå hålla sig med en bostad tillräckligt stor för barnen. De får inte heller alltid bostadsbidrag, det beror på var barnen är skrivna.

Många av oss som har fullt underhåll delar också på dyra umgängesresor som äter upp en stor del av underhållet. I mitt fall kostar en enda resa lika mycket som underhållet! Det är iofs inget problem, jag har det bra ändå...!

Bra för dig att du har god ekonomi, men tro för all del inte att det är lika för alla!
 

Håller med dig! (långt)

Skrivet av  Bonusmamman
Min mans ex flyttade ifrån orten de bott på och tog barnen med sig. Detta är 11 år sedan.... Min man och hon hade kommit överens om att ha växelvist boende och hon skulle bo kvar i huset och han skulle flytta till en lgh på orten. Detta var ena dagen, den andra dagen åkte hon ut för att hjälpa till att kolla efter lgh åt min man. När hon senare kom hem den eftermiddagen då hade hon plötsligt bestämt sig för att hon skulle flytta till stan 5 mil bort och ta barnen med sig! Min man skulle bara få träffa de varannan helg och 2 veckor på sommarlovet.

Min man var arbetslös vid denna tidpunkt och även exet.

FAKTA 1: Min man fick A-kassa på 7000:-/månaden, han betalade underhåll på 2000:-/månad, huslån 3700:-/månad. Det blir 1300:- kvar per månad. Som ska räcka till mat, andra räkningar m.m. Plus att han måste sitta och åka ca 20 mil varannan helg för att överhuvudtaget få umgås med barnen. Bensinpengar som han egentligen inte hade, och exet vägrade betala, det var inte hennes problem. Dessutom måste han ju ha mat til barnen när de var här varannan helg. Jag och min man träffades ett år efter deras skilsmässa. VI sökte socialbidrag, för att överleva. Men det sociala ansåg inte att min mans underhåll för sina barn var en utgift så de ansåg att på 3300:-/månaden skulle han överleva. Fast verkligeheten såg helt annorlunda ut. Han hade ju bara 1300:- att leva på och då var inte räkningarna betalda.

FAKTA 2: Min mans ex valde situationen själv att sitta själv i en lgh med 3 ungar och alltid stå för allt själv. Istället för att ha varannan veckas ansvar och få avlastning. Min mans ex får underhållsbidrag på 3500:- (3 barn)+ flerbarnstillägg, bostadsbidrag för hon bor i en 3:a och barnbidrag på ca 2550:-. Plus sin a-kassa som då låg på 6000:-/månad. Ska vi summera? Exklusive bostadsbidrag så får hon 12050:- per månad utan att behöva lyfta ett finger. 12050:/månad minus hyran blir 8050:-/månad. Plus kläder, leksaker mm till barnen som hon måste köpa till barnen. Men hon hade ju tillgång till sina barn nästan dygnet runt. Min man varannan helg, och hade ha inte råd och åka och hämta de så ska ni inte tro att exet körde över de hit!

Visst, var det synd om mamman (min mans ex), den ensamstående kvinnan?! Barnen var vid detta tillfälle 3,5 och 6 år. Idag är de 15,17 och 18 år.....

Jag har nu ett barn på 2 år ihop med denna man och vi kämpar på med vår ekonomi. Vi får inga underhållsbidrag elelr bostadsbidrag, men vi klarar oss!

Men jag gnäller inte, skulle vi sära på oss så flyttar jag in i lgh på oretn och ser till att vi har växelvist boende. Varför ska jag stå alldeles själv i föräldrarrollen när vår dotter har en pappa som VILL umgås med sitt barn? För det finns ju tyvärr män/kvinnor som skiter i sina barn! Det är synd om de kvinnor/män som blir övergivna. Men om den andra föräldern verkligen tycker och vill ta ansvar för sina barn, varför låter man inte den göra det då?

Jag håller med om att det INTE är synd om VISSA ensamstående. Men de stackarna som förlorar sin partner genom dödsfall är det mycket synd om! Och lika synd är det om de som har partner som är våldsamma eller liknande, då SKA de absolut inte ha med varken barnen elelr partnern att göra.

Men de som har "normala" förhållanden bakom sig kan väl åtminstone fråga sitt ex om han/hon inte vill ha växelvist boende och inte bara se till det ekonomiska. Som min man är 100% säker på var anledningen till att hon flyttade och bara lät honom träffa barnen varannan helg. Då blev ju hon boendeförälder och han umgängesförälder.

Så ni som har ett val, fråga er partner vad han eller hon tycker, bestäm inte själva hur det ska vara.

Kan tilläggas att min mans ex har det ganska kämpigt nu, 3 tonåringar helt själv utan avlastning mer än varannan helg. Och ungdomarna har lite annat i huvudet nu än att sitta hemma hos farsan och spela kort varannan helg. Vi bor på landet och eftersom deras visiter har varit så sällan så har de heller inte kunnat skaffat sig några vänner. Det bodde mycket gammelfolk här förr. Nu har de dött och mycket unga par har flyttat hit. Men deras barn är ju i vår dotters ålder....

Så tänk er för innan ni bestämmer er för att bli BF!

Men så hemskt synd om er ekonomiskt är det inte!

Har en väninna som skilde sig från sin man och hon blev BF, men hon håller stenhårt på att hon aldrig har haft det så bra ekonomiskt som hon hade då hennes ex betalade underhåll och hon fick barnbidraget. Och hon är undersköterska och tjänar nästan inget!
 

men shit!

Skrivet av  ninna
var kom du ifrån?

hoppa in på nån lämplig debattsida vet ja
för och emot kanske?
 

Vad gör du här???

Skrivet av  Anonym ensamstående förälder
Du är ju vad jag förstår av ditt inlägg inte ensamstående förälder..? Då har du väl inget här inne att göra? Det här snacket är till för ensamstående föräldrar, för att stötta och råda varandra och du gör inget av det...


Sen kan jag ju berätta att när jag och mitt ex separerade (barnet var 1 år) pga många olika orsaker (mitt beslut i slutändan) blev han helt förändrad, började missbruka droger och alkohol, träffade inte barnet nånting, blev hemlös och försvann. Jag jobbade då natt men kunde inte fortsätta pga brist på avlastning (inget nattis i kommunen heller)
Så, jag fick gå till soc och be om pengar. Under tre har vi levt på existensminimum (mindre eftersom jag valt att prioritera gamla lån istället för kläder, frisör och mycket annat till mig själv. Nån gång slipper jag ju soc och kan jag då vara prickfri hos fogden också underlättar ju det.)
Nu går jag äntligen en utbildning, men inte är ekonomin fet för det!?
(Pappan finns sedan ett år ca med i barnets liv igen, försöker bygga ett umgänge och förtroende så gott det går)

Som ninna skriver, hitta en lämplig debattsida för dina inlägg istället, det här är inte rätt forum!
 

Förlåtr om jag sårade någon...

Skrivet av  Bonusmamman
Men jag bara svarade på Maries inlägg, hon är ju ensamstående. Och jag förklarade ju att det inte gäller alla. Om det inte gäller ER ta inte åt er! Mitt inlägg var bara ett typexempel på att man aldrig ser på den ensamstående pappan! Varken i media elelr någon annanstans. Hur många ensamstående pappor finns det här? Inte många! Men jag trampade visst på en öm tå så jag får väl förflytta mig då.
 

inte alal som har det bra..

Skrivet av  Linda m Alva
jag är en av de många som har det skit såligt med ekonolin.. när allt är betalt så finns det 1000 kr kvar till mat och allt annat som behövs för att leva.. så mycket pengar är det inte.. har inte ens råd att handla ost till mackan på morgonen och ingen mjölk eller annat lyx finan här hemma..det bara ekar i kylen.. och inegt för mig själv kan jag unan mig.. ibland kan jag ta en kaffe på McDonalds för 10 kr men det är det enda skället i stan som jag har råd med en fika en kaffe.. så mitt liv är ett helvete när det gäller att få i hop det.. vist jag får barnbidarg, underhåll och bostadsbidraget.. och det värsta är att det kommer att sänkas med 300 kr nu så jag vet inte avrt de pengarna ska komam ifrån.
jag vet att livet är hårt och att det bara att kämpa på men jag och dotten lever inte i lyx och vi har inte så mycket saker som är dyra heller.. det ver evigheter sen jag handlade något till henne och ännu längre tid tillbacka fick jag köpa något till mig.. har inet gått till frissan på 7 mån nu och det är min stora dromm och jag sparar alal små pengar för att få göra det.. men det ser mörkt ut.

så ser mitt liv ut och jag tycker inte synd om mig själv för jag kan leva på bröd och vatten.. är mest bara så trött på det hela tiden att stå där i affären och välja.. grött till dotten eller smör på min macka, men valet är enkelt..det blir gröten.
 

nej, det är inte synd..

Skrivet av  elisa
om mig iaf men naturligtvis skulle min familjs ekonomi se betydligt bättre ut med en till inkomst förutom min. Även om man förlorar bostadsbidrag så är 2 inkomster mycket mer än nu när jag lever ensam med barnen!
 

Alla är inte du

Skrivet av  maisy
Min ekonomi har drastiskt försämrats sen jag blev ensamstående. Eftersom min mans inkomst var liiiite högre än 1500 kronor i månaden (vilket är bostadsbidraget, det enda bidrag jag har nu som jag inte hade innan) men utgifterna inte minskat så där väldigt drastiskt så jag har det mycket sämre ekonomiskt som ensamstående än vad jag hade det som sambo.
 

Det jag tycker är knepigast..

Skrivet av  Ellen...
att jag betalade (inte nu när äldsta dottern är över 18 o har slutat gymnasiet) lika mycket i skatt som jag fick i bidrag..fanns ingen logik i det tyckte jag..

Om du har 12000 kr kvar efter att hyran o elen är betald så tjänar du ju rätt hyffsat o har inte speciellt hög hyra..

Och om du anser att du har det bättre ekonomiskt nu än innan så lär ju inte din sambo ha bidragit med speciellt mycket då eller så hade ni väldigt hög hyra..

men allt är ju relativt..
 

Tala för dig själv!

Skrivet av  arg 2-barnsmamma
Kul att du har 12000 efter hyran är betald. Jag studerar & har studielån. Vet du vad jag får? Hela 6900 KR/mån. Bunta inte ihop alla ensamstående till en klump. Jag har det inte bra ekonomiskt, det kan jag lova dig. Jag tycker jag har rätt att klaga. Bla att jag får lika mycket pengar som en 18-åring som bor hemma. den summan ska jag försörja 3 personer på.
 

Kanske beror

Skrivet av  Nettan
på vilken inkomst man har? Och hyreskostnad mm.....
Jag klagar inte, jag klarar mig o mina fyra barn på de pengar jag har men jag studerar o har definitivt inga 12000 kr kvar efter hyran och elen är betald!
Du kanske skulle tänka lite vidsyntare innan du hasplar ur dig ett inlägg som det där......
 

Det var värst vad mycket du får..

Skrivet av  Lena m.3
Jag är ensam med tre barn och får alla de bidrag du räknade upp, men jag har då inga 12.000 över då hyra och el är betalt.. Så bra ställt..?? Nää..men jag överlever..och barnen saknar inget ...mat, kläder och tid och kärlek klarar vi oss gott på! :-)
 

Grattis!

Skrivet av  anne.h behöver inte vara anonym
det var itne dåligt att ha så mycket kvar när hyran är betald, hur mycket har du i inkomst då? Och hur mycket i underhåll har du? Hyran?

jag fick det också MKT bättre när gubben flyttade -behövde ju inte längre betala hans utgifter och skulder med EN inkomst=min-, men inte hade jag några 12.000 kr över..

Tror många många tar detta som ett MYCKET fult påhopp, alla har det absolut inte så bra som du, så var tacksam för det du har.
 

Kul för dig, men...

Skrivet av  Mor Mus
eftersom du inte redan visste det så kan jag förklara att alla ensamstående mammor inte har det så gott ställt som du. Tänk på alla som studerar tex. Jag studerar själv och HELA studielånet går till hyran eftersom jag har en hyra på nästan 7000 spänn. Ja visst, jag skulle jättegärna köpa en lägenhet och få lägre hyra alt. byta bostad, men tyvärr finns inga bostäder där jag bor och lån får jag inte ta eftersom jag studerar. Utöver studielånet så har jag ca 7000:- att betala övriga räkningar för, köpa mat, busskort och leva för resten av månaden. Och vet du vad, i december och under hela sommaren så får jag inget studielån. Då har jag bara 7000:- att leva för!

Du kanske skulle tänka lite innan du skriver nästa gång. Vad jobbar du med förresten och vad har du för hyra?
 

som sagt

Skrivet av  Nicke
12.000 kr över.. hur mycket underhåll och bostadsbidrag har du? Var ligger din hyra på? etc. Generellt har ensamstående föräldrar det sämre.
 

vad arg jag blir!!!!

Skrivet av  kajsa
vad arg man blir över ett sånt här inlägg. här kämpar man varje dag för att få ekonomin att gå ihop...vilket den inte gör. jag skulle vilja kalla dej en massa fula saker men jag gör inte det för det ser inte så fint ut. men 12000 efter hyran och elen är betald det är mycket det. så mkt har inte vi (jag och min son) att leva på under en månad. 5300 när alla fasta kostnader är betalda har vi. mindre än hälften av det du har. jo, jag lever på socialbidrag sedan jag slutade plugga i somras. medan jag pluggade hade vi det sämre ställt.
men kom inte och säg att alla ensamstående har det så bra som du har det ekonomiskt. du lever i din verklighet och har tydligen svårt att inse att det finns andra som har det annorlunda än du.
man kan inte generalisera ensamstående så som du gör.
 

Artiklar från Familjeliv