Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ska vi inte stötta varandra

Skrivet av LENA
hej
har varit inne i några andra snackgrupper som tex
syskonskap, trotsåldrarna mfl.
har bett om råd om olika saker ,(ni som är intresserade kan ju läsa det om ni vill.)
men jag har fått väldigt mycket negativa och argsinta svar.
om man ber om råd eller åsikter om saker kan man
väl i första hand få råd som är skrivna på ett trevligt sätt, jag kan ta kritik, men inte påhopp som att man misshandlar sina barn mm.
vad tycker ni? svara gärna.

lena som är känsligare än vad hon trodde.
Svar på tråden: ska vi inte stötta varandra

Jag har...

Skrivet av  Linda & Adam 23/10-99
... inte läst i de snackgrupperna, men ofta är det väl så i diskussionsforum att olika personer har olika uppfattning om saker och ting, och dessutom kan det skrivna ordet lätt missuppfattas och låta annorlunda än vad som var menat. Men sen finns det ju även de som är ute efter att få igång livliga diskussioner och kommer med tråkiga påhopp om det ena och andra. :-(
 

linda

Skrivet av  LENA
hej
tack för ditt svar jag håller med dig, men detta har verkligen gått överstyr, titta in på trotsåldrar får du se.
jag vill inte verka som en martyr jag har också en del i kakan.
men jag skrev nyligen där att man inte kan skriva på den snackgruppen utan att bli illa berörd på ett eller annat sätt,jag är inte ensam att tycka så.
det är tråkigt att det blir så här men jag hoppas att jag är välkommen hit.

hälsningar lena
 

Klart du är välkommen hit!

Skrivet av  Kattis med Lisa 99 och David 01
Vi har alla olika åsikter om saker och ting men det är tråkigt om någon känner sig påhoppad.

Du kan ju ta din undringar här så kanske vi kan komma med några kloka och justa funderingar!
 

kattis jag vet inte om jag vågar

Skrivet av  LENA
hej
tack för dina ord,ja du det var väl så att jag skrev att när min äldsta dotter född 99 blir så arg att hon rullar och skriker på golvet och prat inte hjälper ,då bär jag in henne på hennes rum och stänger dörren.
efter en stund frågar jag om hon har lugnat sig,när hon har det pratar vi igenom vad som har hänt och varför jag gjorde som jag gjorde mm.
jag formulera mig som så att jag stänger in min dotter, oj oj jag blev kallad misshandlare och att jag uteslöt min dotter ur familjen, att min dotter blev så krängt av detta att hon skulle bli trotsig i förväg.

ja jag förväntar mig nya påhopp men jag känner att min dotter är så tillfreds annars så jag tycker faktiskt att jag inte gör något fel eller?

lena
 

I stundens hetta..

Skrivet av  Helena & Maya 991020
..så skriver man ju precis som orden rullar fram i skallen. Jag är nog lika. Kan skriva en sak men se i texten efteråt att det kanske blev lite fel nerskrivet.
Men om du är en barnmisshandlare för att du stänger in din dotter på rummet, ja då är jag också det Lena.
Jag kan ta ett exempel:

I vår familj är det allt som oftast kaos vid matbordet; Maya pratar högt och avbryter oss andra. Hon sjunger och åker upp och ner på matstolen.
Då ger vi henne alltid två alternativ:
Sitta stilla och vara lugn så alla får säga sin sak.
Eller gå från bordet in till ditt rum och vänta där till vi har ätit färdigt.
Det blir tyvärr så att 8 av 10 ggr får hon gå från bordet och blir ledsen för att hon inte får äta på en gång.
Grejen är den att jag klarar INTE av att ha krig vid middagen, blir stressad och får ont i magen.
Jag tror inte hon mår bra av att tjoa omkring som ett yrväder heller.
När vi väl gått från bordet sitter alltid en vuxen tillsammans med henne så hon får äta sin mat. OCH; vi pratar lugnt om varför hon fick gå ifrån.
I andra sammanhang när hon "flippar ur" får hon gå in på sitt rum och återkomma när hon är lugn igen.
Är det att misshandla sitt barn?
Kanske, kanske inte.
Vi har alla olika varianter på HUR ett barn ska uppfostras eller behandlas.
Försök att inte ta åt dig vad de andra kallade dig för, de tolkade antagligen din text fel. Men du vet ju i slutänden VAD som skett och HUR det gick till.
Kram på dig!
 

tack helena

Skrivet av  LENA
dina ord värmde verkligen, det känns kul att man kan komma till en snackgrupp som inte dömmer.
skön att höra att jag inte är ensam att göra så här.
jag älskar att diskutera ,men jag vill inte dömma andra för att de skriver på ett visst sätt, och jag skulle aldrig kalla någon för misshandlare.


kram lena
 

Artiklar från Familjeliv