Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nu läser han!!!! OBS Skrytvarning!

Skrivet av Vickan
Nu har Elias börjat ljuda sig igenom texter. Det går lite si och så än. Men han har knäckt koden! Lille prinsen är så stolt när han tagit sig igenom en rad i boken.
Svar på tråden: Nu läser han!!!! OBS Skrytvarning!

Vad kul! :-)

Skrivet av  Linda & Adam 23/10-99
Och samma är det här. Adam har också börjat läsa. Han sitter bl a med sina gamla småbarnsböcker, de med enklare meningar, och läser dem själv. Det går ju inte jättesnabbt att läsa en hel bok förstås, men det går - och stolt är han (och jag med)! :-)
 

När jag var liten

Skrivet av  Vickan
motarbetade de barn som ville lära sig läsa innan skolan. Jag lärde mig ändå att läsa när jag var 6 år.
 

Visst var det så

Skrivet av  Åsa A&E
å på vårt dagis är attityden fortfarande lite så. Inte motarbeta men att uppmuntra behöver/ska man inte göra. Tråkigt. Lärde mig själv läsa vid 6år och min syster vid 4:a å Arvid var på god väg här i sommras (innan 4:a då) då han började "låta" bokstäverna som han så, men så bytte vi dagis och nu här om dagen när ABc boken helt plötsligt var intressant igen så minns han inte ens vad bokstäverna heter. Inte för att det spelar roll men det är så tråkigt när de inte snappar upp intresset när det finns där.
 

Jo

Skrivet av  Vickan
De är inte så duktiga på Elias dagis heller. Där är det mer viktigt att de är duktiga på sporter.
Det är ju viktigt att barnen rör på sig men det måste ju finnas utrymme för barn med andra intressen att få pyssla med bokstäver.
 

Det var samma här!

Skrivet av  Linda & Adam 23/10-99
Jag lärde mig också läsa tidigt (runt 5 år). Minns att de blev arga på mig på "lekis" för att jag kunde läsa i boken vi jobbade med och gjorde uppgifter före de andra eftersom jag redan hade läst instruktionerna om hur man skulle göra.

I skolan var det inte mycket bättre. Jo, de första åren (då gick jag i en 1-2-3:a och kunde göra en del av det som de äldre barnen pysslade med), men sen var det värre. Minns t ex att en lärare bad mig och en annan tjej på mattelektionen att gå ut och räkna löv på träden eftersom vi hade gjort ut alla böckerna som fanns. Och nån annan gång suddade en lärare ut flera sidor jag hade gjort så att jag kunde göra uppgifterna en gång till (eftersom det gick för snabbt att göra ut boken annars). :-(

Jag hoppas att skolan ändrat sig en del sen man själv gick, att barn får jobba mer i sin egen takt (än att alla skulle vara lika som gällde då), och att de uppmuntrar och ger lite utmaningar när de ser att intresse finns.
 

Åååååå det där

Skrivet av  Åsa A&E
skulle kunnat varit jag. Våra lärare körde dock en annan variant. Vi fick räkna om talen baklänges sas. Var man klar med betinget så fick man börja med det sista och räkna sig bakåt till det första :( Kan ju säga att vi som hade det lättare för oss mest förstörde för resten av klassen. jag var ofta klar med veckans beting på måndagen så man hade ju tid att störa.....
 

Artiklar från Familjeliv