Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnkalasfråga

Skrivet av Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
Alexanders barnkalas är den 20/11 och jag har många frågor och behöver tips, idéer och råd. Hoppas ni kan hjälpa mig/oss!

T.ex: Är barnens föräldrar med under kalaset? Har ni tips på aktiviteter (inomhus) utom fiskedamm (det ska vi ha)? Kalaset är mellan 15-17:30. Vi ska bjuda på korv och mos á la igelkott (alltså moshög med korvar nerstoppade som taggar), när ska man äta? I vilken ordning görs allt?

Ja, som ni märker behöver jag alla tips jag kan få! :-)))
Svar på tråden: Barnkalasfråga

Hur många barn?

Skrivet av  Åsa m. Moa -99 & Albin -04
Förra året bjöd vi två familjer så det blev ett litet kalas med bara 5 barn sammanlagt. Men jag var gravid och min man bortrest så det kändes ganska lagom. Det var fiskdamm och tårta och sen lekte barnen själva.

I år var det fler barn bjudna och det kom några föräldrar också. Det var 7 barn i åldrarna 5 - 7 år. Vi började med tårta och sen hade jag ordnat en skattjakt istället för fiskdamm. Skattjakten blev lite för svår men de hade kul ändå, sen lekte de själva en stund. När det blev för busigt ordnade jag en lek, vet inte var den kallas men de dansade till musik och när musiken tystnar ska de stå stilla utan att röra sig. Det tyckte de var skoj.

Annat man kan göra är sätta svansen på grisen, fast du kan ta vilken bild som helst, t.ex. sätta prinsesskronan på prinsessan, mössan på Bamse. Välj en bild som passar ditt barn i sånt fall.
 

Tack!

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
De är 7 barn med Alexander själv inräknad. Det blir fiskdamm, nån lek, mat och tårta. Ska bli kul! :-)))
 

På Lisas kalas...

Skrivet av  Kattis med Lisa 99 och David 01
var några föräldrar med. För min del spelade det ingen roll, men det är skönt att vara fler vuxna.

Vi hade kalas i två timmar. Började med presentöppning och sedan åt vi korv och bröd. Barnen lekte fritt ca 1 timme. Gick jättebra det behövdes inga lekar. Föräldrarna fick kaffe och kaka. Sedan fick barnen glass mm och efter lite mer lek var det dags för fiskdamm och ballonger. Ja sen var kalaset slut.

Om du vill ha lite lekförslag så är "Hunden och benet" och tipp med russin populära lekar, (iallafall på min förskola). Om du inte vet hur man gör kan jag skriva det.

Hoppas att kalaset blir lyckat och Grattis Alexander!
 

Tack till dig med

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
Lät ju jättebra! Skriv gärna hur de 2 lekarna går till, jag har aldrig hört dom. :-)
 

Här kommer lekarna...

Skrivet av  Kattis med Lisa 99 och David 01
Hunden och benet

Alla barn sitter i en ring och ett barn är i mitten. Det barnet är en hund /eller något annat djur. Framför hunden ligger ett "ben" som hunden vill äta.
Hunden blundar och lekledaren pekar på ett barn som smyger fram och tar benet. sedan tar alla händerna på ryggen och säger remsan. "Alla händer bakom ryggen nu får hunden vakna!" Nu får hunden krypa runt och skälla på den som han tror har benet. Det barnet visar då sina händer. Så håller hunden på tills han hittar benet. MAn kan låta barnet själv välja djur och mat. ex Katt vill ha fisk och jamar...

Tipp

Rita upp en enkel bild ex blomma. Lägg nu ut ca 10 russin på blomman. Alt lägg bara russin på ett vitt papper. Ett barn får blunda och lekledaren pekar på ett russin som blir tipp.
Nu får barnet titta och plocka ett russin isänder tills dess att barnet tar tippen. Då ropar alla barnen tipp och så får barnet inte ta fler russin. Nästa barns tur, fyll på med russin så att det blir fullt igen...


Hoppas att du förstår!
 

Samma upplägg ungefär

Skrivet av  Åsa m A&E
och inga lekar behövdes men vi hade laddat med tipp, gömma benet och gömma nyckel.
 

På Adams kalas...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... var det inga föräldrar som stannade kvar (bjöd bara 4 st barn i åldern 4-5 år, så det var ett ganska lugnt kalas). Kalaset gick till ungefär så här:
- Öppna paket
- Mat (vi hade också igelkott)
- Lek (barnen lekte fritt)
- Tårta, kakor och läsk
- Äckelburkar (man känner med händerna i olika burkar med diverse äckliga innehåll, och i sista burken ligger en påse godis... bllder och bättre beskrivning finns på Adams hemsida: http://busbebben.photosfor.us/birthday5.htm)
 

Hi hi

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
Det var av er jag snodde igelkottidén, glömde skriva det! Vill ju inte ta den för er, den var superkul. :-))) Jag längtar nog lika mycket som Alexander. :-)
 

Och den idén...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... har jag i min tur snott från en kalas-sida på nätet som jag var inne på en gång. ;-) Barnen tyckte det var riktigt kul att äta "igelkott"!
 

Det är en jättebra idé

Skrivet av  Åsa m A&E
Arvid var på barnkalas i slutet av sommaren då det bjöds på igelkott.