Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så nu händer allt

Skrivet av Åsa m A&E
Antar att det är en stor utvecklingsperiod på G snart.

Igår var vi och handlade och Arvid läste hela inköpslistan och kontrollerade att allt kom med. Har misstänkt att han läst länge nu men han "vägrar" så hur bra han kan vet jag inte. I våras var det roligare så du ljudada han sig igenom någon mening i sagoböckerna i bland. Vet att det är fler här på sidan som aldeles sisådär bara knäckt läskoden.

Han kan snart simma och cykla och har ändrat sig drastiskt i ansvarstagande och förståelse för andra empatin är på mycket högre nivå sas. Är gullig och fixar om man inte mår perfekt, kommer hem och suckar från jobbet etc.

Tja överlag så är våra små inte små längre.
Svar på tråden: Så nu händer allt

Samma lika..men trotset - hu

Skrivet av  Helena & Maya 991020
Maya läser sina egna böcker och tja..egentligen allt med text ska läsas.
Siffror kan hon både fram och baklänges och har börjat med plus nu...även att räkna på engelska är kul.
Tanden som suttit lös väldigt länge ploppade till sist ut i går kväll. Jag satt på jobbet och instruerade henne genom telefonen hur hon skulle göra...den har mest varit i vägen där den hängt i sin lilla tråd och haft sig.
Att hjälpa till hemma och så är också kul..särskilt att gå till kiosken och köpa aftonbladet till mamma och pappa.
Dammsuga och torka golv är lattjolajbans kul.
Men sen har hon fått ett hiskeligt dåligt beteende..trots eller vad sjutton man ska kalla det.
Hon slår dövörat till och skiter totalt i vad vi säger...hon bara SKA vara så överdj... som möjligt!
Men det går väl över så småningom, bara så himla drygt.
Och jag kan hålla med dig;
De är inte små och de är heller inte stora, utan de står någonstans mitt i mellan och vinglar.


 

Min är också väldigt jaaa...

Skrivet av  Karin med Viktor nov-99
vad ska man kalla det..? Han vill inte lyssna alls och jag tycker att jag säger SLUTA säkert 200 ggr om dagen. Kan han krångla så gör han det.
Mellan stormarna är han så förståndig och snusförnuftig, jag älskar mitt lilla bustroll!
 

Ja det är nog så...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... de är små och stora på samma gång, och det är inte så lätt alltid! Mycket som händer i utvecklingen nu. Jag tänkte faktiskt på det häromdagen, på allt som Adam lärt sig bara nu under det senaste året: läsa, skriva, cykla utan stödhjul, räkna pluss och minus, klockan (hel, halvtimmar, kvartar)... och en massa andra grejer. Inte konstigt egentligen att humöret inte orkar med alla gånger... det känns ibland som man har en tonåring i miniatyr här! ;-)

Men idag är en bra dag. Han har varit på ett strålande humör hela dagen och har lyssnat och varit riktigt hjälpsam och go... skönt med såna dagar ibland också!
 

Hur gör ni?

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
Alexander kan rabbla alfabetet och känner igen ungefär hälften av bokstäverna när han ser dom. På G att cykla uten stödhjul, älskar att baka, pyssla och så. Kan snart klockan (kan hel- och halvtimme nu). Men läsa? Nej, hur lär man dom det?? Han vill inte fylla i om vi skriver streckade text, annars är ju det en idé. Kanske är det hans sjukdom som gör att han är sen i lläsandet? Men är han det egentligen?? är inte era lite tidiga? En del saker är Alexander sen i (t.ex. att bli torr) och en del tidig (t.ex. att tappa tänder (han har redan tappat 2 och de har kommit upp hela vägen med, det var lääängesen), pratade jättetidigt). Hmm, mina funderingar bara. :-)
 

Jo våra

Skrivet av  Åsa m A&E
är tidiga onödigt tidiga. JAg läste själv innan skolan och det gjorde ju att det första året var "lagom" trist.

Vad det gäller gör så gör vi inget alls eller iallafall inte vi. Arvid var sååå intresserad av bokstäver i 3årsåldern sedan försvann det. Så nu helt plötsligt insåg jag att han läser, verkligen läser. Det är ju liksom svårt att stoppa dem om de lär sig själva.
 

Litet lustigt

Skrivet av  Helena & Maya 991020
För vi har inte uppmuntrat Maya över huvudtaget vad gäller att lära sig alfabetet, läsa, räkna osv.
Hon har ett brinnande intresse helt enkelt. Dagispersonalen har fullt upp med att hålla henne sysselsatt.
Vad gäller att var tidig med annat så ja, det var hon nog. Fast hon gick sent.
 

Nej, nej!

Skrivet av  A
Han är INTE sen! Skolan är ju till för att bl a lära sig läsa, skriva etc. Min tjej har visserligen just lärt sig, men det har hon gjort själv p g a att hon är så intresserad av det. Jag tror att man kan få en lite snedvriden bild i detta forum av vad som är "normalt" för åldern att kunna eftersom det väl ofta är så att man skriver om sådant man är stolt och glad över och då kommer det fram väldigt mycket om barn är tidiga med något etc. Det är liksom det man skriver om - inte om det de inte kan.
 

Skönt

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
att läsa, tack! Började undra där eftersom några här inne läser böcker själva någorlunda. :-) Tack för era svar!
 

Storasyster

Skrivet av  Helena & Maya 991020
Min förstfödda tjej kunde inte läsa när hon började i 1:an, och det tog ett tag innan hon knäckte nöten.
Och jag kan hålla med att bara för att några redan kan så börjar man genast jämföra.
Jag är lite samma lika men vet mycket väl att man inte ska.
 

Jag tycker...

Skrivet av  Åsa m. Moa -99 och Albin -04
... att det låter som om din pojke kan massor med saker. Att känna igen hälften av bokstäverna är väl jätteduktigt för en femåring? Det är många barn som inte kan det när de börjar skolan, men det gör inget för läsningen kommer så småningom ändå. Vänta du lugnt, han kommer lära sig läsa när han är mogen för det. Det finns ingen som helst anledning att stressa. :-) Min flicka har börjat lära sig läsa nu, fast bara stora bokstäver. Klockan har hon ingen som helst koll på och glöm att hon skulle kunna cykla utan stödhjul. Vi får försöka öva på cyklingen i vår...
 

Nej...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... lära honom läsa nu behöver du inte alls känna någon press på dig att göra. Tids nog så lär han sig det i skolan. Vad jag har hört så märks ingen större skillnad sen när barnen blir större mellan de som lärt sig läsa tidigt mot de som lärt sig när de börjar skolan.

Adam har läst i ungefär ett år nu, men det är hans brinnande intresse för det som gjort att han lärt sig. Han frågar, frågar och frågar... och jag uppmuntrar honom när han vill veta. :-)
 

Emma...

Skrivet av  Kicki & Emma
kan inte läsa, cykla utan stödhjul, simma själv mm. Hon kunde alfabetet när hon var 2½ år, kan ljuda och skriva alla bokstäverna men har inte koncentrationen att sitta still och försöka ljuda ihop alla dom. Det är som hon sa igår "Jag har tappat allt mitt tålamod mamma"...

Cykla ville hon lära sig i somras. Efter ett försök på ett par minuter gav hon upp med "Jag kommer aaaaldrig lära mig cykla".

Måla och rita är hon däremot jätteduktig på. Hon ritar fantastiskt fina teckningar så det är väl där hon tappat sitt tålamod *ler*
 

Artiklar från Familjeliv