Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ARG!

Skrivet av Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
Ni vet att Alexander är tidig med en del och sen med en del. Att bli torr är han sen med. Han kissar på toa men bajsar ner sig. Ringde precis bvc-sköterskan för att få numret till bvc-psykologen för att få hjälp. Fick numret och hon sa att vi få väl börja med blöja! Är hon helt sjuk i huvudet?! Alexander blev av med blöjan när han var 2 år & 9 månader och nattetorr precis innan 4-årsdagen! Han fyllde 5 precis nu...

Jag sa att han VILL inte! Vi HAR pratat med honom (han är lätt att prata med och föra diskussioner med) men han säger att "bebisar har blöja" och att han "är ju stor pojke nu". Hur tolkar man det?? Jo, JAG tycker det är kränkande att ta på honom den då! Men det tyckte inte hon. Nej då, vi ska inte FRÅGA honom utan vi ska TVINGA honom att ha den om han inte går på toaletten! Sjuka människa! *skakar och gråter av ren ilska!!!* Ska man tvinga ett barn som vill men inte kan av någon anledning?? Ååååhhh!!!

Hon började jämföra med vårdtagarna på mitt jobb! De är pensionärer! Jag sa: "Man kan väl inte jämföra en pensionär med en 5-åring som VILL bli torr???" Hon höll fast vid vad hon tyckte. Jag ringde sen numret jag fått och det var hänvisningston, typiskt... Jag HOPPAS av hela mitt hjärta att hon inte tipsar att ta på blöja för ALEXANDER VILL INTE. Jag vill ju lyssna på HONOM, vad HAN vill, vad HAN känner. Är det så fel?? Det är ju olika från barn till barn och jag tycker INTE att man kan dra alla över en kam och säga att "Ingen toalett=blöja".

Fy f*****n för henne! Förlåt att det blev långt, jag förstår att ni inte orkar läsa allt... Jag är så arg, så arg!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden: ARG!

Tyvärr...

Skrivet av  Kicki & Emma
har jag ingen lösning på ert problem men jag känner rent spontant tvinga honom INTE att ha blöja om han inte vill. Det måste ju kännas oerhört kränkande för honom!! Jag förstår inte hur du kunde få ett sådant råd av en BVC-sköterska. USCH!

Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
Hon är lite knepig, o princip alla säger det som har henne. Nej, här tvingas inte. Tack för ditt svar. :-)
 

Vad säger han själv?

Skrivet av  A
Har han sagt någonting om varför det blir som det blir? Att han inte hinner, att han inte känner det komma, att det är läskigt att bajsa på toa så att han försöker hålla sig för länge etc? Kan ju vara lättare att ta tag i det om man någorlunda vet vad det beror på.
Min tjej fortsatte att bajsa i blöja långt efter att hon blivit torr. Det var för att hon tyckte att det var läskigt att just bajsa på toa. Tydligen väldigt vanligt, enligt dagis.
Tvinga till blöja känns ju INTE som något kul alternativ - det förstår jag.
 

Han

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
säger ofta "Jag vet inte". Han har ju ett syndrom som gör att han är tidig/sen med vissa saker. Att bli torr är han sen med. Han hinner, det vet vi för ibland går han undan. Han blev kissetorr dagtid när han var 2 år & 9 månader och nattetorr för 1 år sen. Vi ska ringa bvc-psykologen för råd. Tack för svar!
 

Lycka till!

Skrivet av  A
Ja, ibland är det svårt att få fram vad de små liven tänker, eller hur? :0)
 

Jag skulle inte heller...

Skrivet av  Linda m Adam -99
... sätta på en blöja på en 5-åring om hon/han inte ville. Tyvärr har jag inga bra råd att komma med men jag hoppas bvc-psykologen kan hjälpa er.
 

Tack!

Skrivet av  Marie m. Al 5, Ol 1 & Al 2/4
Känns bra att ha ert stöd!
 

Artiklar från Familjeliv