Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur fungerar ekonomin om man blir gift särbo?

Skrivet av Särbo familj?
Funderar mycket på att det kanske är lösningen för min man och mig.

Vi har 2 små barn....som han tycker om...men.
Han har ett hemskt humör, vilket jag inte tycker är bra för barnen.

Jag vill ha barnen hos mig och att vi träffas men bor var för sig.Vi har villa men jag flyttar gärna till
lägenhet.
Men hur löser man ekonomin?Jag har väl inte rätt till
bostads bidrag\\?
Eller är det någon som provat att bo i ett hu med separat ingångar?Någon som har olika erfareheter+
Vill rädda vår familj på detta sätt
Svar på tråden: Hur fungerar ekonomin om man blir gift särbo?

Eftersom ni är gifta

Skrivet av  Mackan
så har ni väl gemensam ekonomi och där räknas det in ang bostadsbidrags kostnaden och sånt.
 

Det blir väl annerlunda om man blir särbo?

Skrivet av  Särbo familj?
Jag vet varken ut eller in .Om det är bra eller dåligt
eller endast en tillfällig lösning?
Men faktiskt så tycker jag att det för oss hade varit en idealisk lösning.Men hur får man detta att fungera praktiskt och ekonomIskt?

Ursäkta , att det låter rörigt .Men jag försöker sätta mig in i en ev ny situation.

Kan man klara det ensam ekonomiskt om jag jobbar 75% och att ha 2 småbarn.
Hade även velat flytta från denna staden som jag inte trivs i.
Men då träffar de ju pappa mer sällan (en timmes bilfärd).Det är alltså mångas behov och välbefinnande man ska tänka på.
Min man är inte redo för detta steg och han är inte öppen för dessa förslag.Han vill bättra sig och känner sig ångerfull. Tacksam för tips och reflektioner.
 

Bostadsbidrag kan du få

Skrivet av  Helen
OM fk får intyg på att ni har olika bostadsadress - skicka in kopior på resp hyreskontrakt och varsitt personbevis som visar att ni är skattskrivna på olika adressser. Om fk får reda på att du blir försörjd av honom kan de dra in eller återkräva bostadsbidraget, för det är inte meningen att ni ska ha gemensam ekonomi. Enklast är att ni agerar som om ni var på väg att skiljas, eftersom fk är ganska vigilanta vad gäller att nosa upp folk som gör som ni ENBART för att få bostadsbidrag......

Lycka till, hoppas det funkar!
 

Inte så lätt

Skrivet av  Milda Matilda
Jag var i kontakt med FK just av denna anledning och de kräver att man har lämnat in ansökan om bodelning för att räkna mig som ensamförsörjande. Du måste alltså kunna bevisa att ni inte har något förhållande längre för att de ska räkna era ekonomier var för sig.

Har även en kompis som är sjukpensionär med fyra barn. Det yngsta barnets pappa har hon ett förhållande med men de bor inte ihop, har aldrig gjort det. Nyligen gjorde FK hembesök och eftersom han var där då så miste hon hela rasket, 7000 kronor.
 

Hej!

Skrivet av  c
Är för första gången inne på denna sidan. Bor som särbo sen ett år tillbaka, o nu funkar det utmärkt. var lite jobbigt i början, eftersom det var mitt beslut, o nåt han inte alls ville.
Ang. ekonomin så har du rätt till bostadsbidrag, det räknas bara på din inkomst. Skulle det däremot vara så att du skulle behöva soc.bidrag med så måste ni lämna in skilsmässoansökan, för det räknas på bådas inkomst.
hoppas ni hittar en lösning som funkar för er, lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv