Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

EMOT mig själv!!

Skrivet av nillan_- rädd!!
För jag har hamnat i en "tror att världen går under nu"-period..
Extrema väder, jordbävningar, is på rymmen från Antarktis.
Hjälp! är helnipprig HELA tiden. Kan inte tänka på annat just nu.
Någon som kan lugna mig lite??
Svar på tråden: EMOT mig själv!!

kan nog knappast lugna

Skrivet av  turtle
men jag tror inte på nån dag då jorden går under, så att säga.
Hänt saker i väder och vind har det ju gjort hela tiden,genom åratals åratal, men tror vi tänker mera på det just nu i och med detta som hänt. Det har alltid varit nån jordbävning som varit störst(heter det så?), nån översvämning som varit så att säga svårast osv. Men tror inte vi är på väg mot nån undergång.Inte under vår och våra barns och barnbarnsbarns livstid heller...

Vi har nog också mer informationskanaler nu, vi har tv, radio, internet mm där vi matas med information, sånt vi kanske inte skulle fått reda på annars.

Tror du kan vara ganska lugn jag.
Även om det råkar hända saker _nu_ just, tror jag inte det är nåt som kommer hålla på lika ofta som nu, hela tiden så att säga.
 

Sett för mycket på....

Skrivet av  lolouise
..The day after tomorrow? Du behöver inte oroa dig...under istiden...DÅ kunde man oroa sig tror jag...Var glad att vi inte bor i ett område med jordbävningar eller tornados...
 

Nej, har inte

Skrivet av  nillan_- rädd!!
sett den alls pga hur jag mår just nu..
och det ÄR en istid på väg.. Enligt forskare som har kollat på "iskärnor" i Antarktis. Men ingen vet vet som utlöser den. Rubbning av jordaxeln är en teori, ändring av dom stora havsströmmarna en annan.
Och vi brukar faktiskt ha jordbävningar här i Sverige också, om än svaga och sällan. Men vad är det som säger att plattorna inte kan gå sönder och bli fler?
 

jamen

Skrivet av  suck
för guds skull, vad är det som säger att du inte kliver under en bil idag eller halkar i badet och slår i bakhuvudet?
 

men du

Skrivet av  turtle
försök slappna av - man kan inte gå omkriing och vara rädd hela tiden! DÅ om nånsin börjar man må dåligt!
Tror def inte det blir istid under några hundra år ännu så då är vi ändå inte med så det behöver vi persoligen inte oroa oss för. Oavsett vad som händer så händer det, och det tar bara en massa kraft att oroa sig och va rädd.
Det som sker det sker - roligt, tråkigt eller vad det månne vara.
Det finns så mkt mer som vi kan då av - vi kan dö i morrn, kan bli påkörd av ett rattfyllo eller någon som får en sjukdomsattack, du kan få blixten i huvudet i sommar när det åskar, eller sätta köttbiten i halsen vid middagen, hjärtfel etc etc
Lugna dig du...
 

Inget nytt och inget konstigt

Skrivet av  Christopher
1956 lossnade ett isberg på 31.000 m² från Antaktis (litet större än Belgien).

1960 och 1964 förekom kraftigare jordbävningar än den som orsakade katastrofen i Sydasien.

Stormar förekommer mest varje år. Den 1999 fällde en stor del av skogen runtomkring där jag bor (Skåne) och jag upplevde den som klart kraftigare än den senaste.

Inget konstigt i sig. Sådant här förekommer med öjämna mellanrum. Skillnaden mot förr är möjligen att vi dels får bilder snabbare och dels har större risk att bli berörda i och med att det är lättare att resa vart som helst.
 

Och jag...

Skrivet av  Fru Marmelad
...har sett en stor tromb i Skåne när vi var där förra sommaren. Jäklar vad rädd jag var! Som tur var gick den ute till havs men nära kusten, men det hade man ju liksom ingen aning om när man såg den, exakt VAR den befann sig och åt vilket håll den var på väg!

Sen minns jag en storm i början eller mitten av sjuttiotalet. Då bodde vi i Småland och man såg avflugna tak och stor förödelse dagen efter!

 

& jag tror

Skrivet av  Jo73hanna
att vi hjälper modernatur ja iallafall bidrar till en del av väders händelserna genom skövla skog, dumpa olja i havet osv osv!!!