Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3 år med en kropp som en 7-åring

Skrivet av Orolig mamma
Hej!
Vad glad jag blev när jag hittade den här sidan. Jag är en ständigt lika orolig mamma till en liten kille på 3 år som väger 33 kilo och är 101 cm. lång. Han älskar mat i alla dess former, men är ändå inte tjock. Han är bara stor som en normal 7 åring (enligt doktorn). Jag är livrädd för att han skall mobbas i skolan eller att han skall få komplex. Själv var jag också stor. När jag var tolv såg jag ut som sexton och mobbades genom hela skolan för det här.
Är det någon som har några tips. Doktorn säger bara att jag inte skall vara orolig "Det är ju en pojke..."
Men jag är det.
Svar på tråden: 3 år med en kropp som en 7-åring

du säger själv

Skrivet av  erica
att du hade samma typ av kropp då du var yngre alltså är det kanske genetiskt.

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Mår gossen bra och verkar tycka om sig själv finns det ingen som kan rubba honom i hans egenvärde och då är han oxå mycket värd som vän

barn är inte så dumma egentligen det har mycket att göra med att man faktiskt tycker om sig själv och accepterar sig själv och den egna kroppen. gör man det så blir allt bra

Försök att inte smitta av dig av din oro utan kämpa för att han skall bli en stark individ som faktiskt accepterar den kropp han fötts i... då har du vunnit.

en liten tanke bara
 

Vad menar doktorn med stor?

Skrivet av  Oroa dig inte
Om han är 101 cm är han väl inte stor som en 7-åring? Han är väl precis lagom lång för att vara 3 år!!!!
 

Förslag

Skrivet av  Lena
Jag har en son som snart fyller 3, han är ca 100 cm och väger ca 14 kg. Min dotter som är 9 år väger 35 kilo och är 145 cm lång.
Jag förstår din oro, även om din pojke har en kroppsbyggnad som gör att han inte är tjock så måste han vara stor, mycket större än jämnåriga.
Det är bra att han tycker om mat i alla former, gillar han frukt och grönsaker också? Tänk igenom vad ni har för matvanor, ge honom (och resten av familjen) nyttig mat och frukt som mellanmål och se till att han rör sig så mycket som möjligt, men gör ingen affär av det.
Barn (i skolåldern menar jag) kan vara grymma mot de som avviker, det har du själv märkt, så det är bra om du kan "hjälpa" honom nu medan han är liten.
Detta är absolut ingen kritik, jag har ju ingen aning om vad ni har för matvanor, du kanske redan gör som jag föreslagit.
 

vår son är 3 år fyllda

Skrivet av  
och är 102 cm och 21 kg och han är stor men inte tjock, barn kan se olika ut storebror 5 år,107cm 16 kg stora syster 7 år, 20 kg 110 cm. Så de är inte precis lika till vikt och längd.