Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gravid med bullimi

Skrivet av Liv
Hej,
Har haft bullimi i 10 år. Vissa perioder har det varit illa andra bättre. Sedan jag blev gravid så har jag kämpat jättemycket med att bli frisk. Det har gått bra men inte hela vägen. Ibland så hetsäter jag och spyr sedan upp maten. Ser alltid till att äta bra mat efterråt så att jag får i mig näring hela tiden. Är väldigt orolig över att jag på något sett skadat mitt barn. Alla mina värden är jättebra (blodvärde, blodtryck osv) och bebisen växer enl kurvan.
Har någon erfarenhet av att ha väntat barn och samtidigt haft ätstörning? Är ni friska idag och viktigast av allt är era barn friska??

Hälsningar från en som inte ger upp utan som SKA bli frisk!
Svar på tråden: Gravid med bullimi

samma problem...

Skrivet av  ...
men löste det som dig. Barnet klarar sig dock rätt bra vad forskningen än kan se idag. Du vet kanske att de finns de som spyr under grav trots att de ej har bullimi och de sker ingen skada på barnet om mamman får rätt näring trots uppkastning. Frågan är nog mer psyklagd, hur mår barnet när vi mår som vi gör?

Jag kämpar ännu efter sjutton år och med ett barn på 4 år mot mina perioder, för precis som för dig är det värre ibland och friskt ibland. Hösten är för mig alltid värst...så usch och blä...

men passa på och njut av vädret, ut och promenera och var aldrig ensam hemma.
Kram... vi blir nog friska, frågan är bara när?
 

hej!

Skrivet av  Fumlan
Jag hade bulimi i början av min graviditet. Sedan försvann det eftersom jag blev lugnare och inte behövde dämpa ångesten så mycket, och såklart allmän oro för barnet.

Det brukar sägas att det finns mammor som mår illa och kräks under graviditeten och att inte heller de tär någon fara. Men, hursomhelst så verkar du ju inte känna dig riktigt tillfreds.

Efter barnet kom fick jag några återfall, men jag ville inte hamna i det igen och som tur var har det inte kommit tillbaka mer än någon gång med långa mellanrum (om jag t ex blivit ensam med en påse chips). Min erfarenhet är ändå att barn kan vara en superbra sak för att komma ur bulimin. Barnet var friskt, du undrade ju om det.

Har du varit i kontakt med vården om det här? Fått hjälp tidigare eller så? Pratat med barnmorskan om det? Jag tror inte att det är någon fara för barnet, men du ska såklart må bra under graviditeten. Om du inte sökt hjälp tidigare så bör du göra det nu. Du har bra skäl att få komma snabbt till någon och prata om det. Man ska inte behöva gå och må dåligt under sin graviditet. Som sagt det finns mammor som kräks nästan varje dag under sin graviditet. Så tänk inte mer på det.
 

Artiklar från Familjeliv