Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vår tvååring vill inte äta mat

Skrivet av Yngve
Allt var någotsånär bra fram till i våras då han blev magsjuk (vinterkräksjukan?). Då var vi tvungna att skedmata med vätskeersättning och när han blev intresserad av att äta igen efter knappt en vecka så nekade vi honom hans favoritmat pasta och gav honom istället majsgröt och annan "snäll" mat för magen.

Efter detta har han mest bara petat i maten. Glass, godis och kakor går ner men när tallrikar och bestick och riktig mat kommer fram är det mer eller mindre stopp. Nu överlever han på fullkornsvälling (kväll, natt och innan middagssömnen) men blir allt magrare. Vi trodde att allt skulle ordna sig nu när han började dagis i augusti, men det händer fortfarande ingenting. Jag har hört att det här är ett vanligt problem i samband med magsjuka. Har någon något tips på hur vi kan få honom att äta?
Svar på tråden: Vår tvååring vill inte äta mat

Jag har liknande problem

Skrivet av  MHS79
Äter han också bara när han så gott som sover? Du kanske kan prova barnsonsnäring som man matar med i nappflaska, den är fetare och mer näringsrik än vanlig välling, 120 kalorier på 100 gram färdig mat. Den brukar barn gilla, den smakar som välling men den finns även med jordgubbs- och med apelsinsmak. Barnsondnäring är reseptbelagt, men vi fick det utskrivet av en dietist på Huddinge Sjukhus. Vi har också en jobbig situation med vår son som inte äter. Har skrivit ett inlägg om det, "Min son matvägrar". Om du vill höra av dig så nås jag på [email protected]
 

Inte riktigt samma

Skrivet av  Yngve
Tack för svaret.
Nej, han äter välling när han är fullt vaken.
Han vill även gärna ha glass och olika sorters barnkex. Jag tror att det är situationen kring mat på tallrik med bestick som är besvärlig för honom.
Men det verkar gå lite bättre nu, så vi håller tummarna.
 

Hej Yngve

Skrivet av  Annica
Jag har en liten kille på snart två som sedan ett år tillbaka enbart lever på fullkornsvälling(sempers fr 12 mån) Han slutade helt med annan mat efter att han gått på penicillin i över ett år som gjorde honom illamående. Det har gått så långt att vi nu får hjälp av ett s.k matteam på sjukhus för att få stöd och råd med maten det går sådär.

Deras främsta råd är att göra mattillfällena så lustfyllda som möjligt, Uteslut ett vällingmål med ngt han tycker om så att han kommer på att det finns annat att bli mätt på. I vårt fall har det inte spelat ngn roll vad det är ha stoppar i sig bara det är ngt annat än välling- jag minns lyckokänslan då han ätit hela 15 ostbågar!
Mitt främsta råd är att avdramatisera allt kring maten låt honom kladda låt det vara roligt
Lycka till
 

vet inte, men ändå

Skrivet av  Fumlan
Har hört att barn automatiskt äter så att de får i sig det de behöver. Men ska man tro på det? Jag vet inte själv om det gäller alla gånger. Men kan man testa att låta barnet äta eller inte äta, inte kommentera något, inte titta. Blir han inte hungrig ändå? Kan man göra någon genväg att servera bara favoritmat ett par dagar? Kanske så att det inte blir på det klassiska sättet med tallrik, bestick osv. Pasta och köttbullar. Köpa roliga pasta. Köpa en rolig tallrik. En sån där så att när man äter kommer det fram någon rolig bild under. Det finns ju barntallrikar. Ett roligt glas med motiv.

Ta inte illa upp, jag har inte varit i exakt samma situation själv, utan försöker bara spåna lite.
 

Artiklar från Familjeliv