Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Välling och kött...

Skrivet av Matglad mamma
det är min fyraårige sons diet. Den enda grönsak han äter är ketchup. Han äter ibland potatis (pressad helst), makaroner och ris. Fisk går också bra, men som sagt, inga grönsaker alls. Hans aversion mot grönsaker har pågått i snart två år. Han kan ibland äta en halv banan, men knappast några andra frukter. Han dricker mycket välling fortfarande och får multivitaminitabletter. Vad tror ni, klarar han sig?
Svar på tråden: Välling och kött...

varför inte

Skrivet av  
börja laga lite vegetarisk mat ibland? Då menar jag inte en sallad utan nåt mer lagat och roligare. Tror inte på idén att stoppa i barn tabletter om det inte är pga av allergi eller sjukdom. Lycka till!
 

går nog bra

Skrivet av  helli
är han lika kinkig på dagis?

min dotter har i 2 år totalvägrat grönsaker hemma men faktiskt ätit lite på dagis.

För en vecka sen lossnade det plötsligt och hon stod och åt paprika, gurka och tomat medan jag lagade mat som om inget hade hänt... jag var mållös

lycka till med pojken, hoppas ni löser det
 

KLART han gör!

Skrivet av  Fd orolig mamma
Min dotter som idag är 13 år, har ALDRIG ätit grönsaker. Och då menar jag verkligen ALDRIG. Redan då jag började med smakportioner ratade hon allt som hade grönsaker i sig. Det har aldrig någonsin gått att lura i henne något, och då ska du veta att vi verkligen försökt. Hon äter potatis, pasta, ris, fisk, all sorts kött, sås, och nu på senare år även en hel del frukt.

Jag ser det inte som en ätstörning, även om det kanske är det. Men hon har ju alltid varit såhär. Hon vill äta grönsaker, men hon får gåshud, ryser och kväljs när hon försöker, stackarn. Har talat med läkare och tagit extra prover på henne för att se om hon har några brister, men allt är bra och hon sover, växer och mår hur bra som helst, så läkarna säger att det inte finns någon anledning till oro.

Sen har jag en annan dotter som ÄLSKAR grönsaker och föredrar broccoli och spenat framför godis. HON däremot har alltid fått äta extra vitaminer eftersom hon lätt blir sjuk, är tröttare, och då och då haft gränsvärden på testerna. Tex har hon låga järnvärden.

Alla är olika. Använd ditt sunda förnuft. Mår killen bra, är glad och pigg så skulle jag släppa oron.

Lycka till.