Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3-årig son som inte äter... *långt*

Skrivet av Förtvivlad mamma till 3-årig matvägrare
Min 3-årige son har aldrig tyckt om att äta, snarare så att han vägrat redan när vi började med smakportioner.

Han har väldiga problem med magen. Han är väldigt hård i magen och blir förstoppad på en gång om han inte får 30 ml Laktulos om dagen.

Har kontaktat bvc flertalet gånger eftersom jag är orolig för honom men de bryr sig inte eftersom han "följer sina kurvor"

Har även varit hos en barnläkare som inte heller brydde sig så mycket utan gjorde en allergiutredning som inte visade på några som helst allergier. Tyckte bara att vi skulle fortsätta med Laktulosen... (han hade väldigt dåligt järnvärde eftersom han inte äter kött öht)

Det enda han ev. äter är välling, makaroner, pannkaka, blodpudding OM han är på humör och i hemmiljö. Han vägrar att äta öht på dagis. De enda som faktiskt velat hjälpa oss med matproblemet är just dagispersonalen. De har kopplat in ett resursteam bestående av en psykolog och en terapeut. Ska träffa dem första gången i morgon och det känns så skönt!!! Äntligen någon som kanske tar problemet på allvar!

Någon som har varit med om något liknande? Hur gick ni till väga för att få bukt med problemet? Vad kan man kräva för hjälp från vården?

TACK för att ni orkade läsa allt!!! :-D
Svar på tråden: 3-årig son som inte äter... *långt*

tror inte du behöver oroa dig alls

Skrivet av  M
så länge han åtminstone följer sin kurva!!

Mina barn har också "matvägrat" i perioder, men som sagt det går över bara du inte tvingar honom!

Säg att nähä då får han vara hungrig då...så ger du honom mat lite senare i stället!

Berätta hur det går!
 

tråkigt bemötande av M!!!

Skrivet av  jempa
Jag förstår att du är orolig. Tråkigt att du får ett sådant ”käckt” bemötande även här på snacket, när du söker förståelse och stöd. Väldigt tråkigt att höra att du mötts på ett så nonchalant sätt i sjukvården och på BVC. Hoppas att de kan hjälpa dig och sonen på dagiset, verkar ju vara en mycket engagerad personal! Det är ju faktiskt där och hemma som situationen måste lösa sig! Låga järnvärden låter inte bra tycker jag, det gör ju en trött och okoncentrerad. Det kanske däremot inte är så bra att ge tillskott, har hört att det kan göra att man blir hård i magen, och det är ju i detta fall en icke önskvärd biverkning. Bra att han äter blodpudding ibland! Även frukter är bra i sammanhanget, de innehåller oftast både järn och löser magen. Kiwi har en laxerande effekt bl a. Kanske ett mellanmål av fruktsallad och glass varje dag? Eller en milkshake med frukter, mjölk och glass? Isglass av mixade frukter gillar mina barn! Annat tips kan vara att servera pasta med spenat i. Spenat innehåller ju järn, men det kan ju vara svårt att få i barnen spenat ibland... Grön pasta kan dock locka! Ja, lite funderingar av mig bara, du får säkert en massa bra tips av dietisten! Hoppas verkligen att det löser sig för er! Jag vet själv hur orolig jag blir bara min son matvägrar ett par mål, oroar mig för det minsta lilla. Som tur är äter han oftast väldigt bra, men jag förstår vilken oro du måste bära på. Gläd dig dock åt att han faktiskt ökar som han ska i vikt, det måste ju ändå tolkas som att det inte är något allvarligt fel och att det förhoppningsvis går att lösa på ett ganska smidigt sätt. Lycka till!
 

varför

Skrivet av  Ingen
skulle det vara ett tråkigt bemötande? Alla förslag måste väl få vara välkomna? Att någon ser ens problem med andra ögon kan väl aldrig vara fel även om just dennes förslag inte fungerar för just den som skrev det. Tycker det är bra att du skriver vad du tror på M!
 

Hej Jempa!

Skrivet av  Mamman till 3-årige matvägraren
Ja dagispersonalen är verkligen underbar på vårt dagis!!!

Har nu fått kontakt med en psykolog vi ska gå till på tisdag. Hoppas att vi kan få lite tips från henne.

Tyvärr så är frukt ingen lösning på min sons magproblem eftersom han även vägrar att äta frukt, fast vi erbjuder honom frukt varje dag i hopp om att han ska vilja ha. Har provat i olika färger och former men inget har funkat hittills. Ska prova ditt tips med isglass gjord på mixde frukter! :-D

Ja det känns tryggt att veta att han åtminstone följer sina kurvor och att han inte är underviktig

Tack för bra tips och för omtanken! :-)
 

Hej!

Skrivet av  Mamma till matvägrare
Visst att barn kan matvägra i perioder men min son har matvägrat mer eller mindre i 2,5 år!!! Vi har provat alla möjliga metoder för att få honom intresserad av mat men_det_går_bara_inte!

Han äter inte trots att han blir hungrig. Hemma äter han lite grann men på dagis äter han öht inte.

Tack för omtanken! :-)
 

Dåligt järnvärde ger dålig aptit, + Barn är smarta

Skrivet av  H
Hej!

Min son har också haft (har?) dåligt järnvärde. Det var efter upprepade infektioner som bara kom tillbaka och tillbaka som jag slutligen gick till doktorn, för han var dessutom så otroligt TRÖTT. Det var i början på året och sonen var då 3,5 år.

Jag vet inte om det "vanliga" hb som man bara tar med ett litet stick i fingret var så dåligt, men depåvärdet i kroppen var det! När normalt var 15-25 eller 30 så hade min son 6... Det fanns ett annat värde också som var lika dåligt, det var tydligen två test...

Läkaren förklarade att ett dåligt järnvärde gör att man inte vill äta mat, och så äter man sämre och så blir det en ond spiral. Läkaren ordinerade då järnmedicin (som man kan bli förstoppad av...) och min grabb piggnade till fort. På uppföljningen hade han gått upp från 6 till 14 i det depåvärdet,och läkaren tyckte att det var OK.

Järnmedicin skall man inte ge på eget bevåg för det är inte bra för barn att få för mycket. Se det som en anledning att få en läkartid istället! För är din son så förstoppad att han måste ha laktulos varje dag så låter det väldigt jobbigt för er.

Långt och svamligt men: dåligt järnvärde kan ge dålig aptit! Det var det jag ville dela med mig av-

Men egentligen undrar jag om det inte är förstoppningen (eller orsaken bakom det) som är problemet! Barn är smarta och jag vet barn som kommit på att mat måste man bajsa ut och det gör ont! Och därför inte vill äta...

Visserligen följer han sin kurva, men att ni skall ha sådana problem med bajseriet är inte bra i längden (jobbigt för din pojke alltså). Det är kanske det problemet du skall presentera tydligt för BVC och läkare!
(alltså bajseriproblem istället för att han inte äter eftersom det inte är någon fara rent fysiskt när han växer som han skall).

Lycka till!
H
 

Hej H!

Skrivet av  Mamma till matvägrare
Tack för ditt långa svar! :-)

Jag har oxå varit inne på samma linje som du angående att det är bajseriet som kan vara boven i dramat och även sökt hjälp både på bvc och hos en privat barnläkare men känner att det inte är någon som tar problemen på allvar... Vet inte riktigt vart jag ska söka hjälp nu när jag försökt både här och där och inte fått napp!

Jag ska ta och höra mig för lite angående järnmedicin till honom och se om aptiten blir bättre.

Tack för omtanken! :-)
 

Mitt val barn...

Skrivet av  Anette med M&A
det ger jag till min lilla matvägrare...

Min dotter snart 7 år... och hon äter "INGENTING"... vi vägde för ett tag sedan hennes mat, bara för skojs skull....(hon visste givetvis inte om det).. hon åt 50gr... hennes lillebror på snart 3 år åt 150gr...

Alltså så förjer hon sina kurvor och mår jättebra.. hon är inte extremt smal heller..
Så jag är inte så orolig .. inte nu längre..

Jag ger henne Mitt Val Barn vitaminer... fast dom är från 4 år... iaf så innehåller den alla vitaminer som kroppen behöver..
Bla B12... som ger en ökad aptit..(okej kanske inte massor...:-)..) Men det känns bra att hon iaf får i sej det viktigaste..

Lycka till, och hoppas ni får den hjälp ni behöver...
 

Tack för omtanken, Annette! :-) \'imt*

Skrivet av  Mamma till matvägrare
yyyy
 

Hej! (långt)

Skrivet av  Carina och Filip
Själv har jag en son som snart blir tre år och har stora problem med matintaget.
Han har från födseln inte ätit speciellt mycket och redan vid tre månaders ålder började viktkurvorna dala. Min oro var förstårs väldig stor men ingen varken på BVC eller sjukhus tog min oro på allvar.

Vid 8 månaders ålder upptäcktes att han hade Hydrocephalus och opererades akut. Troligtvis beror hans matvägran på att han var så mycket sjuk vid den tiden då ett barn ska lära sig att äta, att den perioden blev rubbad på något sätt. Då kan det ta lång tid att börja äta, flera år.
Vi kämpade på med maten fram tills han var 14 månader men sedan gick det inte längre, han fick en nässond satt och matades via den i 4 månader, sedan fick han en sk gastrostomi (en infart i magen där man kan mata med sondnäring). Efter detta har han sakta men säkert kommit igen och börja äta så smått.

Matträning vid varje mål, vi har som mål att han ska åtminstone ha smakat på något innan måltiden är slut om än bara ett majskorn, men _utan_ tvång naturligtvis.

Jag har många tips och idéer man kan prova med ett barn som inte är intresserad av mat.
Titta gärna in på sidan Knappbarn, där är vi många som kan ge tips och råd när barnet inte kan/vill äta!

Lycka till!
 

svar:förtvivlad mamma till matvägrare

Skrivet av  annanellie
Hej förtvivlade mamma till treårig matvägrare.
Jag har en dotter på tre år. Jag känner så väl igen allt du skriver. Hon var också jätteförstoppad och skulle ta laktulos. Hade ingen aptit och åt bara ibland och väldigt lite. Vi tog henne till en barnläkare och tog ett blodprov som kollade upp glutenintolerans. Detta provet var positivt och vi fick göra en tarmundersökning som visade att hon var glutenintolerant. Bara efter några veckor med rätt kost blev hon världens mest matglada unge. Stå på dig och kräv en riktig utredning. Lycka till.
 

Kan han vara överkänslig mot något? *långt*

Skrivet av  Mamma till Fd-matvägrare
Hej,
Jag undrar bara om ni kollat om han är överkänslig eller intollerant mot ex. mjöl eller mjölk som gör att han mår pyton när han äter?
Jag fick veta att jag var glutenintollerans när jag var 22 år, det efter att min dotter fått sin diagnos (då 2 år gammal). Jag var enormt mager när jag var liten och åt nästan inget, såg ut som en "biaffra" unge och vägde 9 kilo när jag var 2 år. Då fanns inte tanken att det var något som jag åt som var fel utan man antog att jag matvägrade med flit. så när min dotter började tappa vikt och bli blek och mager, så sa jag att hon var nog lik mig och jag övertygade läkarna om att det var nog helt OK. Dessutom fick jag ätstörningar när jag var 15 år och trodde att jag överfört mitt bakvända matbeteende på henne, helt övertygad om att jag gjort något fel.
De trodde på min teori i 9 månader tills hon rasat så mycket i vikt att det börjat vara hälsofarligt för henne. Då började de kolla upp henne och man upptäckte att hon var glutenintolerant och läkarna utredde mig på en gång och så fick jag min diagnos.
Vilken skillnad det blev, hennes aptit återkom och vi slapp oroa oss för att hon ätit bara en halv potatis och druckit lite nyponsoppa på en dag.
Vi vill ju att våra barn ska äta och få i sig allt de deras växande kroppar behöver, för de ska hålla tills de blir gamla. Trots att det är lite bökit med att laga specialkoster, så har det övervägt att slippa hennes matvägran och sen slutade hon ha öroninflammationer också. Hon hann med 7 öroninflammationer innan hon fick diagnosen eftersom hennes immunförsvar bröts ner av den felaktiga kosten.

Jag hoppas att du orkat läsa ända hit och jag önskar er lycka till med allt!

Kram