Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

provokativt?

Skrivet av Trött
Detta inlägg kan tolkas så, om det är avsiktligt eller inte är en annan sak.

Jag tycker att pro-ana och pro-mia debatten borde delas i två linjer, den ena borde föra argumentet att det är farligt att glorifiera den sk livsstilen de omhuldar. Den andra borde däremot belysa det faktum att de som drabbas av dessa sjukdomar redan har en mycket låg självkänsla och deras självförtroende är i botten. Detta förstärks utav de påpekanden de får från omgivningen om det oriktiga i deras agerande och medias horrifieringstaktik, det är Sjukt, de är sjuka, onormala och äckliga. Detta tycker de redan själva så hur tänker omgivningen egentligen? Om dessa pro-ana och pro-mia grupper kan stötta varandra till att finna ork, mod och lust att ta sig ur den onda cirkel de befinner sig i så är det väl enbart positivt? Jag har själv besökt en del utav dessa slutna forum och sett just denna typ utav uppmuntran, att de återfår sitt värde som individer och inte behandlas som utstötta leder ofta till återfrisknande.

Oron över att dessa grupperingar skulle öka antalet som drabbas tror jag är något ogrundad, anorexia n. får du inte för att du Vill, (även om jag har sett flera ungdomar som försöker och försöker). Men naturligtvis är det olyckligt att se så många unga människor beundra denna sjukdom. Men frågan är om det verkligen är de sjukas eller forumens fel, är det inte snarare dagens utseendeideal som bör stå till svars isåfall?

Skrämselpropaganda i all ära, men vad har den någonsin gjort för gott för något? Effekten brukar ju snarast bli den motsatta när det gäller ungdomar.

Till alla er föräldrar med drabbade barn, Krama dem!
Svar på tråden: provokativt?

jag tror..

Skrivet av  mim
jag håller med dig i att allt som stärker och bekräftar det friska är bra. Det är vi vuxna som ska ta ansvaret i att se till att det finns plats för just det. Att de med problem gör vad de kan för att stötta varann är bara bra. Däremot har jag hört från de med ätstörningar att det lätt "smittar" (deras ord) att ens egna negativa tankar kan få påspädning om andra betättar om viktnedgång, metoder osv. så jag tycker att vi som vuxna verkligen ska ta ansvaret för att stärka och bekräfta alla barn och ungdomar, särskilt de med problem, och också att vi aktivt är en motvikt till medias osv människoförnekande budskap, för det de vill är bara att tjäna pengar på att btyta ner folks självbild och lura dom till att tro att välmående går att köpa!
 

Artiklar från Familjeliv