Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kontrollbehov över ALLT

Skrivet av .T.
Tänker lite på det här med kontroll.

Jag är så trött på mitt kontrollbehov och strävan efter perfektionist hela tiden. Jag önskar jag bara kunde sätta mig ner och njuta!
Men nej. Hela tiden stress, stress och åter stress.
Det blir värre och värre. Det är självklart matkonrtollen, men också kontroll över allt annat. Allt i hemmet. Allt skall vara organiserat, det skall finnas rutiner och gärna skrivna instruktioner (i tvättstugan, städschema, träningsschema och andra listor som känns så nödvändiga)
Hela tiden finner jag fel överallt och detta påverkar så klart mitt humör gentemot sambon.
F*n han om han slänger ett plagg i fel korg i tvättstugan och om han skulle lägga in de rena handukarna i garderoben på nåt annat sätt än jag tänk/bestämt.
Blä för mig. Jag måste verligen var skitjobbig att leva med :)
Jag planerar och strukurera i huvudet hela tiden och glömmer bort att leva NU.
Svar på tråden: Kontrollbehov över ALLT

hej T

Skrivet av  Fumlan
Känner som du. Är gravid dessutom och känner att jag blir rundare, så rätt som det var kände jag mig tvungen att kontrollera maten (igen). Ser hur tvätten väller ut osv. och det känns som att det bara är jag som gör nånting. Eller rättare sagt, om jag inte gör något så kommer allt att kollapsa. Försöker tänka på något som en kurator sa i samband med att jag hade så svårt att slappna av och släppa kraven, inte oroa mig för vad som kan hända. "Vad är det värsta som kan hända?". Det har aldrig varit något allvarligt som kan hända när jag har tänkt efter. Bara småsaker jag oroat mig för. Men jag oroar mig hela tiden ändå. Kan inte sänka kraven på ett ställe utan att jag oroar mig för vad som händer då. Och så drar jag upp kraven på något annat istället.
 

Hej .T.

Skrivet av  Ingen
Är det inte så när man mår dåligt, att man fokuserar allt vad man kan på annat för att slippa känna efter.
Det är ju inte ordningen som är det egentliga problemet...
Tänker på dej! Kram Ingen
 

Artiklar från Familjeliv