Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kanske en känslig fråga

Skrivet av Ingen
Undrar om ni som är här med ätstörningar har andra psykiska besvär också? Inte till följd av ätstörningarna utan innan? Undrar eftersom jag eventuellt ska utredas, se om det är nåt annat som är grundproblemet och ätstörningarna bara ett symtom.
Nån fler som gjort så? Krem till er alla. /Ingen
Svar på tråden: Kanske en känslig fråga

Ny här men svarar ändå

Skrivet av  Edvins mamma
Jag har haft ätstörningar sedan 12-årsålder anorexi/bulimi, de senaste åren främst viktfobi. Jag har även diagnoserna manodepressiv och schizoaffektivt syndrom. Min psykiater tror att mina ätstörningar bara är ett symptom av dessa andra störningar.

Kramar
 

Ev AD/HD...

Skrivet av  Liten ibland.
Jag väntar på utredning, som kan dröja länge...
Hade bulemi med "anorexiönskan" mellan ca 19 och 25.. eller tio år till rättare sagt. Det slår fortfarande tillbaka som en perfekt ångestlättare. Skillnaden är bara att jag inte kommer in i en ond spiral längre med ständiga ät och kräkningar, som under de värsta sex(?) åren.

Jag har alltid känt mig slö, lat och dum. Självklart också ful, men den biten har jag slutat engagera mig i.
Den rör mig inte längre.
 

jo

Skrivet av  Fumlan
För mig känns det som att jag inte skulle ha/haft några ätstörningar om jag inte mått dåligt och behövt något "lugnande". Det finns andra sätt att dämpa oro och ångest på (förutom maten) för mig, men inget fungerar i längden.

Jag har inte gjort någon sådan utredning som du ska göra. Var med i en samtalsgrupp men där fokuserade man på kroppsuppfattningen, inte så mycket på att ätstörningen kunde bero på något mer psykiskt. Vad skönt att de börjar förstå att det inte räcker med att acceptera sin kropp. För mig blir det bara att problemen förs över till något annat "missbruk".
 

Artiklar från Familjeliv