Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blir så trött..

Skrivet av mim
Såg precis på tvn om en barnmorska som hade en gravid kvinna hos sig och barnmorskan gick på och gick på om maten; kom med en massa onödiga och beskäftiga förmaningar och hon som var där blev jätteastörd till slut, och jag tänkte hela tiden att om inte ens en kvinna utan problem kan mäkta med, vilken skada skule den här barnmorskan inte kunna göra hos en som håller på och kämpar med att ha ett bra förhålande till maten.
Sånt kan göra mig så trött. Om man väljer att jobba med människor måste man tänka efter vad ens ord kan få för konsekvenser.
Svar på tråden: blir så trött..

Ja det kan man undra.

Skrivet av  Fumlan
Man får ofta många påpekanden och förmaningar som gravid, även om maten.

Känslan jag får är att om man tyckte och sa att man gått upp för mycket i vikt så skulle barnmorskan bara skratta och säga "nej, nej, det är normalt" och inte förstå att det kan ligga allvarliga tankar bakom.
 

Måste berätta om min knäppa bm

Skrivet av  .T.

Jag måste berätta om min knäppa barnmorska som jag träffade vid förra graviditeten.
Jag skulle gå och väga om mig visade väl med kroppsspråket att jag tyckte det var jobbigt. Då säger hon nåt i stil med att "Ni unga tjejer måste tänka på vad ni äter och inte gå upp så mycket under era graviditeter och förstöra era kroppar"
Har ni hört nåt så beklämmande?!
 

Herregud

Skrivet av  Fumlan
Det låter hemskt. Inte konstigt om du fick problem. Barnmorskor verkar tro att de har makten över våra kroppar. När jag hade dåligt järnvärde blev jag "tvungen" att äta järntabletter. Är ganska rädd för sprutor, men på grund av järnet blev det att ta ut blod varje gång tills värdet ökade. Hon sa att om värdet inte ökade skulle jag få en spruta i rumpan. Sedan när järnvärdet ökat till 120 hämnades jag på henne genom att inte äta järntabletter. Även om det bara var jag och barnet som drabbades dumt nog så kändes det skönt att få ha kontrollen själv. Sen kom min pojkvän på mig med att inte äta tabletterna och då började han hota med sprutan i rumpan, så nu äter jag järntabletter igen.
 

usch ja

Skrivet av  mim
Ja, det är så gräsligt. Det är precis som att när man är gravid förlorar man all kontroll över sig själv, man ska mätas och vägas och scannas och alldeles för ofta bertaktas man inte som tillräknelig eller betrodd med normalt förstånd.
Så slänger dom ur sig såna urdumma kommentarer utan den minsta tanke på vilken effekt dom har. Speciellt när man är i en sån sårbar situation som när man är gravid.
 

en sån bm hade knäckt mig

Skrivet av  Lilla My
då jag har haft det jobbigt psykiskt med att min kropp i mina ögon blev förstörd efter tredje barnet. Man har väl nog jobbigt med att det snart är bikinisäsong än att hon ska säga nåt så dumt. Jag tror att i en del fall händer det saker med kroppen av ärftliga och hormonella skäl som inte alltid är påverkbara. Jag fick t ex samma rumpa som alla andra kvinnor i min släkt får när det fått barn. Jag tror inte att de beror på nått jag ätit utan snarare på generna. Korkad barnmorska!
 

Artiklar från Familjeliv