Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag har en ätstörning tror jag.....

Skrivet av Emilia
Jag äter allt eller inget. Vissa dagar kan jag äta bara ett äpple och dricka lightdricka och må jättebra.
Nästa dag vräker jag i mig både smörgåsar och godis. Jag letar igenom skåpen och äter nästan allt jag kommer över. Ibland kan jag spy upp det men oftast inte. Egentligen mår jag bäst när jag inte äter men samtidigt kan jag inte styra mig de dagarna jag äter för mycket,. Det är aldrig lagom dvs tre mål mat om dagen. Jag hoppar gärna över vanlig mat och äter smörgåsar och annat onyttigt istället. Jag skulle kunna skriva en bok om hur man ska äta för att gå ner i vikt men jag kan ändå inte leva efter det. Varför????? Är det någon som känner igen sig????
Svar på tråden: Jag har en ätstörning tror jag.....

Visst känner jag igen mej

Skrivet av  Ingen
Det blir en ond cirkel som är svår att bryta. Så blir man arg på sej själv som inte har bättre självkontroll. Men du, tre mål om dagen är lite. Ska du hålla blodsockret på bra nivå och ha ett jämt sug ska du äta 5 gånger... Försök testa det. Jag äter just nu väldigt lite men ändå 4-5 gånger dag. Annars få jag ont i magen och hetsäter ännu mer. Så ställer man inte till ämnesomsättningen på samma sätt heller.
Hoppas du har någon som du kan prata med om detta. Ett tips är att ringa vårdcentralen och säga att du vill prata med någon om ditt problem.
Kram till dej.!! Ingen
Många kramar Ingen
 

håller med Ingen

Skrivet av  Fumlan
och jag känner igen det, man hamnar som i en ond cirkel. kroppen får ingen näring och man går som i lyckorus och känner sig duktig. eller så skriker kroppen att den vill ha näring och då vräker man i sig. och kanske kräks. eller kräks varje dag flera gånger om man kommit in i det.

har du funderat över när du svälter dig och när du hetsäter? jag hade så himla svårt att komma ur min hetsätning för att den var ett sätt att bota mitt dåliga psyke före och under mens.

som jag fick veta tar det ungefär en månad att ställa om kroppen till "normalt". alltså det är inte bara att börja äta vanligt, utan man får vara beredd på att det kommer motgångar. ta kontakt med din vårdcentral för det är ganska svårt att ta sig ur det själv.
 

Artiklar från Familjeliv