Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej igen.....

Skrivet av Emilia
Tur att jag hittat detta forum att skriva av mig på...
Har någon ett tips på hur man ska få ett bra förhållande till mat. Usch bara ordet mat låter äckligt tycker jag blääh.
"vanliga" människor gör ju inget annat än äter.
Frukost är ju helt okej, men lunch ... då är ju inte jag hungrig bara sugen på kakor eller godis.
mellanmål är ju heller inga problem. sedan kommer då middagen. Bara tanken på att planera och handla hem samt att laga maten tar ju bort lusten..... Nej då är det bättre att låta bli eller att ta en macka.
Behöver jag fortsätta mer? Är jag ett hopplöst fall.
eller????
Kramar till er som orkar läsa mina klagolåtar.
Svar på tråden: Hej igen.....

inget hopplöst fall

Skrivet av  F
Det känns som att man måste vara TVUNGEN för att skaffa sig ett bättre förhållande till mat. Alltså att det måste finnas stark motivation bakom beslutet.

Små saker jag kom att tänka på när jag läste vad du skrev. Du behöver nog egentligen mer hjälp, mer professionell hjälp. Men ändå.
Kan inte din sambo laga mat oftare, mat som du "beställer"?
Viktigt, när du inte äter dig ordentligt mätt och äter sånt som håller dig mätt så länge, så dyker suget på sötsaker upp väldigt fort! Som du själv skriver om ett litet mål hamburgare men sedan kommer suget efter en godispåse.
Ungefär en månad tar det för kroppen att komma i rätt balans igen när man svält sig eller ätit mycket och kräkts osv. Så man får ha lite tålamod och förlåta sig själv om man inte äter ordentligt varje dag. När man kommit in i en mer sund balans är det svårare att hamna i det ständiga suget.

Måste gå nu, har en skrikande bebís.
 

*ler*

Skrivet av  Ingen
det är nog ganska vanligt, vilken ätstörning man än har, att man känner äckel inför lagad mat. Jag vill heller inte laga nåt utan hellre äta mackor. Kanske det kan vara en idé att göra kall mat som inte känns lagad? En sallad? Pastasallad eller tonfisk eller ägg går ju äta kallt och mättar både barn och gubbe... Eller nutrilett bara man kan hålla sej till en...
Kram Ingen
 

Artiklar från Familjeliv