Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang socker *kanske OT*

Skrivet av Sterna
Hej!
Vet inte riktigt vart mitt inlägg passar in så jag provar på lite olika ställen för att se om jag får svar.

Tänkte höra om det finsn någon som kan det här med socker här inne.

Sitter och funderar en del kring kroppens olika hormoner och vet att insulinet hjälper kroppen att bryta ner sockret men om man itne tillför kroppen socker utn helt tänker på vad man äter, vad för hormon omvandlar då maten jag äter till glukos?

Funderar nämligen då min son på 2 år är som en gam på allt som inehåller socker även fast i äter väldigt lite socker här hemma. Funderar på om det är något som "fattas" honom.
Även ajg som yngre var likadan, sällan vi åt sockermat hemma men jag kunde tom sno pengar av föräldrarna bara för att få köpa godis. Har under många år fått kämpa med detta begär och har fortfarande problem. Vill inte att sonen ska få samma "helvete"

Någon som vet mer eller vart jag kan hitta information så vore jag tacksam för oavsett hur lite socker vi äter här hemma så är hans sockerbegär enormt och jag tycker inte att det kan vara normalt.
Svar på tråden: Ang socker *kanske OT*

Hej!

Skrivet av  Louise med William f. 040213
Jag kan lite om socker eftersom min pojkvän har diabeter typ 1.

Vad du än äter, om det är kolhydrater, fruktsocker, druvsocker och allt vad det heter så är det insulinet som bryter ner det och omvandlar det till glykos.

Det du beskriver kallas för sockerberoende och det är jättevanligt. Äter man inte socker så blir man skakig och helt desperat. nu vet jag ju inte om det är det du har och jag tror inte att din son har det eftersom ni äter ganska nyttigt. Det kan helt enkelt vara vanligt gottesug som vi alla har ibland. Hos barn kan det gå till överdrift ganska lätt. Jag vet själv att jag var galen i godis när jag var liten och om mammas och pappas plånböcker låg framme så kunde det nog försvinna en tia eller femma då och då. Jag tror det är normalt.

Tror du att det är sockerberoende så finns det massa hjälp att få. Du kan prata med barnavårdscentralen och be att de rekkomenderar en bra dietist åt er.

Hoppas att det kommer gå bra!

Kram Louise
 

Nästan rätt

Skrivet av  Lila
Hej, vill bara klargöra några saker.

All mat med kolhydrater blir till glukos - detta sker i matsmältningen och glukosen går ut i blodet. Insulinet fungerar som en nyckel och för in sockret i cellerna. Vi behöver en viss mängd socker kvar i blodet och resten ska in i cellerna för att användas som energi. Äter man för lite, äter väldigt lite kolhydrater eller rör sig mycket kan blodsockret bli för lågtoch man blir sugen på sötsaker. Om man då tillför stora mängder socker, ex läsk, skjuter blodsockret i höjden, mkt insulin utsöndras, sockret in i cellerna och blodsockret blir lågt igen. Det blir berg-och-dalbana med andra ord. Många har såna här toppar och dalar hela tiden, det kan kännas som ett sockerberoende. Man är grymt sugen på sött hela tiden.

Det bästa sättet att förebygga såna här toppar och dalar är att äta regelbundet, frukost, lunch, middag 1-2 mellanmål, äta bra mat med lagom mkt snabba och långsamma kolhydrater och att äta lagom mycket mat som motsvarar hur man rör på sig, växer etc.

Långsamma kolhydrater hittar man bla i grovt bröd, fullkornsprodukter, hel frukt, grönsaker etc. Undvik söta saker som saft, kräm, kakor, men kanske äbven corn flakes, vitt bröd etc. Kombinera måltiden så att lite snabbt och lite långsamt blir lagom snabbt.

Jag tror att olika människor har olika känslighet för blodsockersvängningar, när man lärt känna sin kropp och lärt sig hantera sitt blodsocker brukar livet bli lättare.
 

Artiklar från Familjeliv