Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör man?

Skrivet av Rain
Jag har varit bulimiker i massor av år, men det gick över när jag fick barn, tyvärr äter jag massor ändå och går upp i vikt. Nu villjag gå ner i vikt igen, men vet inte hur jag ska göra. Viktväktarna funkar inte, då blir jag helt besatt och har faktiskt spytt en gång (då slutade jag illa kvickt). Är det nån här som varit i samma situation? Hur har ni gjort? Måste gå ner i vikt, väger nu 100kg till 165 cm och det tär på kroppen.
Svar på tråden: Hur gör man?

Hej Rain

Skrivet av  Fumlan
När jag läser det du skriver känns det som att det finns mer bakom förutom att bara gå ner i vikt. Att du upplever det som att du blir besatt av att vara med i Viktväktarna kan inte vara roligt. Jag har ju inga bättre råd än att gå ner i vikt på ungefär ett sådant sätt som med Viktväktarna. Jag är övertygad om att det finns ett bra sätt för dig också, men att du behöver mer professionell hjälp. Nu har jag inte varit i exakt samma situation själv, men har en nära släkting som är det. Hon har kämpat i hela sitt liv för att gå ner i vikt och jag tror att det är väldigt svårt att komma ur det själv. Jag funderar på vad det kan finnas för hjälp i din närhet, tänker på vårdcentralen, självhjälpsgrupper, kurator, psykolog osv. Du säger själv att det tär på kroppen och det kan vara en bra anledning om du söker hjälp. Hur ser ditt liv ut i övrigt? Hur började ätstörningarna?
 

Har haft samma problem

Skrivet av  Lisa
tog kontakt med vårdcentralen, och fick komma direkt. började äta antidepressiva som hjälpte mig att må bättre, orka ta itu med mina problem (ätstörningar är ju oftast symptom på något annat), har gått hos underbar psykolog i ett halvår och mår nu bra!!

Tidigare har inte Vv funkat för mig heller, men nu ser jag på det med helt andra ögon och har gått ned 11 kilo utan större ansträngning

rekommenderar dig, och alla andra med detta problem - sök hjälp! Det är inte alls säkert att man klarar det på egen hand.
 

Har faktiskt tänkt på att

Skrivet av  Rain
ta kontakt med vårdcentralen...ska ta mod till mig och göra det. Till saken hör att jag haft bulimi i över 10 år utan att tala om det för någon, och jag tror itne att någon vet heller att jag spytt regelbundet. Som jag skrev ovan har jag nu slutat spytt sen jag blev gravid och fick barn, men är väldigt överviktig...