Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur har ni gjort?

Skrivet av Ingen
För att hantera ätstörningar när ni varit gravida? Har aldrig förut varit bulimiker och gravid och om allt går som det ska får jag en liten i augusti. Står nu efter en ganska intesiv spyperiod på undervikt och nu mår jag illa och har ingen matlust, alternativet är att jag hetsäter... Funderar på att testa näringsdrycker, nån som gjort det? Är så trött och så illamående och maten fungerar inte alls, dessutom ska jag visst börja jobba igen nästa månad efter en lång tids sjukskrivning. Känns hopplöst, nån som har nåt råd? Kram Ingen
Svar på tråden: Hur har ni gjort?

Hej ingen!

Skrivet av  Louise med William f. 040213
Eller någon =)

Näringsdrycker är bra (men smakar inte särskillt gott) och innehåller det mesta man behöver. Jag drack inga när jag var gravid men fick näringsdrycker (Nutridrink tror jag de hette) utskrivna ungefär ett halvår innan pga anorexia. Jag mådde mycket bättre av dem rent fysiskt.

Äta kex innan du stiger ur sängen och allt det där har du nog redan hört.

Många kräks så mycket under graviditeten att de går ner i vikt. Men så länge du inte är rejält underviktig så får barnet i sig all den näring som behövs. Den som inte får tillräckligt är du och det går ju inte om du ska börja arbeta. Inte kan du springa och kräkas hela tiden då heller.

Jag tycker att du ska ta kontakt med en läkare eller dietist och få lite goda råd samt vägledning. Alternativt så kan nog barnmorskan skriva ut medicin mot illamåendet.

Lycka till med det lilla livet i magen!
 

Svar

Skrivet av  F
För det första GRATTIS!

Jag slutade "självmant" att äta och kräkas för det kändes så skrämmande att göra det med ett barn i magen. En annan anledning var att jag kände hopp för framtiden och mådde bättre.

Näringsdrycker har jag inte provat. Finns det någon möjlighet för dig att få specialhjälp från sjukvården? Om jag var i din situation skulle jag vilja ha någon att prata med regelbundet under graviditeten som kunde stötta mig och få mig att tänka bra tankar om mat och livet. Sedan skulle jag vilja ha stöd och hjälp från pojkvän. Och en lista eller ett schema över hur man ska äta. Alltså något som man klarar av att följa och sakta men säkert höja nivån. Det tar ungefär en månad att komma i balans med kroppen. Nu med andra barnet hade jag svårt att äta ett tag runt vecka 20 när jag bara kände mig stor och inte gravidstor. Då hade jag väldig nytta av min pojkvän att bolla mina tankar mot. Jag vet inte hur många gånger han sa att "du behöver äta" och ändå kunde jag inte tro på honom. Sen blev det iaf lite bättre när gravidmagen kom.

Säkert så vet du lika väl som jag att en bebis behöver näring. Jag vågar inte uttala mig om näringsdrycker mer än att det borde vara bättre än ingenting. Det känns lite komplicerat, men du behöver riktig mat är min spontana tanke.

Hur känns det att börja jobba? Tror du att det kan ha sina fördelar att jobba, på ett sätt kanske det är bra? Tänk på att du inte ska jobba om du fortfarande känner dig sjuk.
 

Artiklar från Familjeliv