Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vet inte om det är ok för mig

Skrivet av Trött på allt tjat
att skriva här - jag har i och för sig bara ett barn men jag vill ha fler - men jag måste få avreagera mig och vet inte riktigt var mitt inlägg hör hemma. Tar någon illa upp ber jag om ursäkt. Ber också om ursäkt för att det blir ett långt och rörigt inlägg.

Varför tror folk att de har rätt att lägga sig i hur andra människor lever sina liv? Varför tror människor att deras val är rätt för _alla_?
Mitt barn är två år och redan kräks jag på alla frågor om när han ska få syskon. Vi försöker men det har jag ingen lust att tala om för arbetskamrater och bekantas bekanta. De har inte med det att göra! Jag och min man vill gärna ha fler barn än ett, vi vill det av själviska skäl, för det är vad som passar vår dröm, vad vi tror passar vår familj. Men om vi bara ville ha ett barn så vore det väl för att det var det som passade oss bäst? I så fall hade det väl inte varit positivt för vårt barn om vi "skaffade" fler barn, om vi egentligen inte ville. Jag har syskon och jag älskar dem och vill inte vara utan dem, men om jag inte hade haft syskon så hade jag förmodligen haft ett lika bra liv ändå. Att säga att det är synd om ensambarn bara för att man själv tycker om sina syskon håller inte, för du hade ju alltid kunnat haft ytterligare ett syskon, eller hur? Jag har tre syskon, tänk vad lycklig jag varit med fyra - eller? Dessutom verkar samma människor som förfasar sig över att vissa väljer att bara ha ett barn bli lika förskräckta och moraliskt upprörda om någon skaffar fler barn än två. "HUR kan någon välja att skaffa tre eller fyra barn? Hur hinner de med sina barn? Det är ju synd om dem. Ingen hjälp med läxor kan de få" osv osv. Är det verkligen så att det ända acceptabla är att ha två barn, helst en pojke och en flicka med två år emellan?

Urk - jag blir så trött!!!
Svar på tråden: vet inte om det är ok för mig

tack för ditt inlägg

Skrivet av  m
"trött på allt tjat"......jag förstår och håller med dej till fullo.Vissa tar det bara som självklart "Klart han ska ha SYSKON!!"Tänk om man inte ens KAN bli gravid igen då!!Och vem f-n har med vårt liv o våra beslut att göra??Vår son är nu 6 år och ingen tror eller tänker väl längre att han ska få syskon.....men se,vi försöker faktiskt,men precis!det ska de SKITA i!!va får man höra då,då,den dan man ev är gravid??-"OJ DÅ??En sladdis??!!"eller??
För det är ju så,hur man än gör ska folk alltid vräka ur sej nåt och ha synpunkter!!
 

Känner igen mig

Skrivet av  fundersam
Har en son på snart 5 år, nu tror ingen längre att han någonsin ska få ett syskon. Mamma sa häromdagen till vår son, ja när du vuxit ur de kläderna kan du väl ge dem till X lillebror. X är hans kompis som just fått en bror. Hon sade ingenting om att spara dem till eventuella syskon. Skönt iofs att folk inte längre tjatar om ev syskon. Men ibland känns det som om det nu är försent att skaffa ett syskon, det passar ju liksom inte in i deras tankebanor. Tidigare ville sambon inte ha fler barn, men det ville jag, så det har inte varit roligt att höra alla fråga,; ska ni inte ha en till snart? Samtidigt som jag blev lite ledsen kände jag; vad har du med det att göra? Sambon har nu börjat ändra sig, vi har pratat om saken och planerar att ta ut min p-stav och börja försöka om några månader eller så, när det passar OSS! Om det sen blir 6-7 år emellan barnen,så vad gör det? Det passar för vår familj och blir säkert jättebra.
 

Hejsan fundersam

Skrivet av  Moa
lycka till,sen när ni försöker;P
Ja,va gör det ,hur många år det är mellan barnen??
Tror min kille skulle bli som en liten extrappa:)
En jätteomtänksam och go stolt storebror till ett ev.syskon.Och blir det inget,så är vi SÅ glada över att vi har honom,som vi aldrig trodde vi skulle få!HAN är ett under i sig!
 

Jodu...

Skrivet av  Kia
sex dagar efter att jag fött vår dotter kom första kommentaren om när nästa kommer?!!!! Det sista jag tänkte på i det läget var ett till barn*ler*.
Vi har valt att inte skaffa fler barn än ett. Mest beroende på att jag inte vill. Det säger jag rent ut också om folk frågar. Visst får jag ogillande kommentarer och de uttrycker sin klagan över hur synd det är om vårt barn som aaaaldrig kommer uppleva lyckan och glädjen av ett syskon. Hmpff, det blir väl vad man gör det till? Själv har jag tre syskon, en som är min allra bästa vän och två halvsyskon som jag inte har någon kontakt alls med.
Det är så dumt att människor inte kan låta en leva sitt eget liv och skita i hur andra lever.
 

*hehe* jaa du...

Skrivet av  Linda m Oliver
en av varje sort är NORMEN! INTE för långt emellan heller. MAX 2½ år.

Följer du inte det... ja då är du abnorm så det skriker om det.
Har en kollega som antyder "kroppsförändring" på mig nu... och hon klappa mig på magen häromdagen o sa "hur mår vi"
O jag är "bara" FET med en övervikt som faktiskt är ngt av ett problem. TUR att jag har en själkänsla som är bättre än den var för några årsedan o bara tycker hon är fjantig. Har inte ens brytt mig om att kommentera hennes ord. Ska bli spännande o se när hon ställer frågan rätt ut. Måste fundera ut ett dräpande svar o hoppas att hon känner sig riktigt dum då. Men det är nog ingen risk.

De flesta jag känner har insett att det inte är ngn idé att tjata. Många trode oss nog inte i början men på måndag fyller sonen 3 år o inget syskon är på G så då tror jag att de flesta insett att tjat inte hjälper o att vi menat allvar.

Lycka till med bebistillverkningen!

*k*
 

Welcome to my world!

Skrivet av  daisy
Så är det - och det är helt ok att fråga när nästa barn kommer och det är helt ok att kritisera ens val, men det är inte ok att fråga flerbarnsföräldrar när det är dags att "sluta föda barn".
Så är det i den här världen, och jag vet inte varför.
Tack för att du delade med dig!
 

Jag tycker att det är

Skrivet av  Lotta
helt OK att fråga. Oftast menar ju folk inget illa. Däremot är det helt förkastligt att ifrågasätta folks val. Ingen ska behöva förklara varför man väljer det ena eller det andra, eller om det var misstag eller vad det var.

En enkel första fråga stör jag mig inte på vad gäller det mesta här i livet. Även om det är lite indiskret. Det som jag stör mig på är istället om man framhärdar i sina indiskreta frågor och försöker pracka på en några åsikter som man inte har bett om
 

Japp sa har jag det med

Skrivet av  Nettan m William
vi har inte alls bestamt om vi vill ha mer an barn och ar lyckliga och glada for varan son. Nu ar han 10 man och fran alla hall far man hora att det ar dags att borja tillverka syskon for det ar ju SAAA BRA att ha tatt mellan barnen. Det ar val varat val!!! For oss passar det nog battre med 3-4 ar om det blir ett barn till.
 

Jag har också tröttnat

Skrivet av  Sussie
och brukar numera knocka de värsta barntjatarna med frasen: "Jag har haft sju missfall och sedan började vi använda kondom." Och det värsta är att det är alldeles sant.
 

Artiklar från Familjeliv