Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ensam

Skrivet av aasae
Jag är sjukskriven och lever med värk dygnet runt, samtidigt har jag har en dotter på 11 år som behöver mig. Jag orkar inte laga mat många dagar i vecka, hon är väldigt duktig och hjälpsam. Det känns som att hon får ta för mycket ansvar då jag inte orkar med.

Finns det fler i samma situation här. Hur löser ni vardagen så att det fungerar.
Trött, ont och less....
Svar på tråden: Ensam

nä och ja och nej igen....

Skrivet av  Linda m Oliver
dvs. jag har värkdygnet runt men är inte sjukskriven till mer än 25% och går på värktabletter.
Jag har en son på 3 år men är inte ensam med honom.

Känner dock igen det där med att inte Orka med vardagens sysslor etc. Sonen är mkt bekymrad för mig när jag har mina riktigt dåliga dagar. Det är jobbigt för man tycker ju inte att ens barn ska behöva TA det att man inte riktigt ORkar med dem ialla fal inte pga. värk.
Jag har ramlat ,för 4½ årsedan, + att jag har fått diagnosen Fibromyalgi nu under hösten.
 

Vet hur du har det

Skrivet av  Katta
med smärtor, eftersom jag själv lever med det. Arbetar dock fortfarande med starka smärtstillande. Är heller inte ensam utan har en sambo som avlastar väldigt mycket. Men att inte orka med vardagen, att inte orka göra saker med barnet (dotter 3,5år), att inte kunna handla själv, laga mat, städa, sova ut ordentligt o s v o s v...detta känner jag alltför väl igen.
Har du hört med din kommun om möjlighet till hjälp?
Vet att många kommuner "erbjuder" denna möjlighet men du måste nog själv kontakta dem och berätta hur du har det. Ring dem idag, annars kan du också kontakta soc.kontoret i din hemkommun och prata med dem om möjligheterna till avlastning och hjälp.

Kram
 

Ja, ja och nej här...

Skrivet av  Maa
Helt sjukskriven sedan snart två år, värk pga whiplashskada, men tack och lov inte ensam, utan fyraåringen har en pappa som gör det mesta.
I våras fick jag beviljad kommunal hemtjänstassistent dessutom (ringde soc.kontoret och fick via socialtjänstlagen) - sedan dess har det lättat lite här hemma, och sambon är inte lika utarbetad längre. Sonen har börjat leka med andra barn - något som jag är jätteglad över, jag tror det beror på att han kunnat släppa sin oro för mig lite, nu när han också vet att jag har hjälp.
Soc skickar en utredare som gör hembesök och du ska innan dess skicka in alla läkarintyg du har för att styrka dina problem - det rekommenderar jag att du testar! (jag fick det alltså trots att vi är två vuxna i familjen)
Kom in o skriv på Föräldrar med funktionshinder (under Familj & relationer) där det finns fler i vår situation, och du säkert kan få fler tips!
 

Artiklar från Familjeliv