Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

16-åring och regler!

Skrivet av Kluven
Ställer jag för höga krav på min 16-åriga dotter när jag kräver att.............

*Hon skall sova hemma och vara hemma senast kl 23.00 när det är skoldag.
*Att hon skall hjälpa till med städning, hundrastning och matlagning några dagar/vecka
*Att hon skall sköta sina läxor innan hon sticker hemifrån?

Jag känner mig så förvirrad, vet inte om jag är för hård eller för slapp. Har tröttnat på att hon inte tar ansvar för fem öre. Vad tycker ni?
Svar på tråden: 16-åring och regler!

Det verkar..

Skrivet av  Fia L
helt normalt tycker jag. Det är väl det minsta man kan begära. Min dotter är 14,5 år och hon ska vara inne 21,30 på vardagar. Hon ska hålla ordning i sitt rum och hjälpa till med mat/disk/tvätt en till ett par gånger i veckan. Läxorna skall göras innan hon springer iväg med kompisar. Det blir alltid ett jäkla liv om dessa regler - men jag tänker inte vika mig.
Har hon bombnedslag på rummet måste hon städa innan hon tex får gå in på datan - eller gå ut. Det är ju inga stora grejer - det tar 10 minuter att rafsa upp skräpet på golvet. Jag kräver ingen klinisk rengöring.
 

Nej det tycker jag inte

Skrivet av  Galna mamman
Men det är väl idividuellt.
Min snart 16 årige grabb ska vara inne kl 21.00 på vardagar och släcka kl 22.00-men det beror på att han knappt kommer upp på morgonen,om han var pigg och inte krävde så mycke sömn så kan man ju ändra på det.
Han har diskdag på lördagar,dom andra dagarna hjälper han inte till i köket,däremot springer han ut med sopor,hunden och handlar ofta.
 

Min 16åriga dotter

Skrivet av  Tigermamman
har inga tider längre, men så är hon och hennes pojkvän riktiga stugsittare =). När de går ut så litar jag på deras omdöme (som är bevisat gott).
Här hemma är det nästan lättare att lista vad hon inte gör, än allt vad hon (och hennes pojkvän) gör.
Som hon själv säger, så gör hon mer hemma än någon av sina jämnåriga kamrater.
Men vi är av nöden tvugna att dela på hemarbetet och det har hon insett sedan nåt år tillbaka. Det är ohållbart att den som jobbar heltid också är den som står för hela hushållsarbetet (dvs jag).Så vi delar hemsysslorna. Nu tränar hon smågrabbarna att ta sin del i jobbet också =)
 

absolut inte

Skrivet av  tufft
Min 16-åring skall vara hemma senast 22 när det är skoldag och självklart sova hemma då
Hjälpa till med städning, hundrastning o vi ska införa matplanering och matlagning 1 dag per vecka
Sköta läxorna före hon sticker ut

Men det betyder ju inte att reglerna alltid följs. Men vi vet i alla fall vad som gäller och ibland kan vi göra undantag - men aldrig från när hon ska vara hemma. Så lycka till! Du är inte för hård!
 

TACK

Skrivet av  Kluven

Tack för svaren:-)
Håller på att bryta ihop just nu. Har inte kontroll över henne längre, sen hon träffade sin kille [som jag för övrigt inte tycker om av olika anledningar]har hon blivit som en främling för oss. Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre, orkar snart inte känner jag...
 

så var det för mig..

Skrivet av  tufft
för inte så länge sen. Killen hon höll ihop med var PEST av olika anledningar. Men du kan trösta dig med att det brukar ta slut rätt fort i den åldern... :) Idag fattar hon inte vad hon såg i honom... Om ni har råd skulle du ju kunna åka bort med din tjej några dagar/weekend/vecka så att hon får byta tapeter. En annan sak som jag tror är viktigt är att om de regler man har inte funkar så sjunker regelns värde varje gång den bryts. Då kanske man får ändra beteende och diskutera fram en gemensam lösning. Vad tycker HON är vettigt osv... Och sedan hålla sig till det (ja, såvida det är VETTIGA regler alltså). Dvs lägga mer ansvar på henne och påtala vikten av att om hon nu anser sig så stor och vuxen så får hon leva upp till det också genom att faktiskt ta ansvar för vissa saker.. Ja, detta blev lite svamligt men tror du förstår ändå. Lycka till!
 

Jag pratade idag

Skrivet av  Hårda tag
med en person som arbetar med familjer och tonåringar som har det jobbigt - jag kände mig trygg efter samtalet att det faktum är sant att tonåringar behöver regler, krav och ansvar. Tar de inget ansvar eller inte sköter sig får de inte bestämma någonting. Man måste säja ifrån. Kommer de inte hem i utsatt tid får de utegångsförbud. Det går inte att låta dem göra lite som de vill - de mår inte bra av det.
Jag har bestämt mig - nu ska jag bli en mer disciplinerad mamma och inte jönsa med i vad min upproriska dotter vill.
Stå på dig!
 

Tillåter inte min

Skrivet av  Elisha
16-åring att vara ute så sent en vardagkväll. Annars har jag samma regler som du. När det gäller att sova över, så föreslår jag det själv ibland, men det är för att skolkompisarna bor så långt bort, så blir det sent, så är det bättre att de sover över då de ändå ska till skolan nästa dag båda två.

 

olika för olika barn

Skrivet av  höstmamman
jag har två exempel på mycket mogna 16-åringar som verkligen inte hittar på dumheter bara för att de har friheten att själva bestämma. Tvärtom tror jag att det har varit en orsak till att de har blivit som de är. Att de från tidig ålder har fått känna att de har makten över sitt liv och frötroende från familjen som tror på att de kan sköta sig. Ingen av familjerna har speciella hemkomsttider eller lägger sig i skolarbetet. I båda fallen har barnen bra betyg i skolan och inte hamnat i några missbrukarkretsar eller dylikt. Så det måste vara något annat som spelar roll i dessa familjer, man kan inte blint förlita sig på stränga regler och tro att det är vägen till skötsamma barn. Sättet att kommunicera, relationerna mellan familjemedlemmar, den allmänna atmosfären i hemmet, allt spelar roll.
 

Artiklar från Familjeliv