Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fixare... vad betyder det?

Skrivet av HK
Jag har precis upptäckt i min 15-åriga sons mobil telefon att det står så här: Först ett mobilnr, sen står det t.ex "Alle (fixare)" inom parentes.

Jag misstänker att det betyder att det är ett mobilnr till en som kan fixa sprit/alkohol, kan jag ha rätt?

Nu har jag hittat 3 telefonnr med (fixare) inom parentes. Vad tycker ni jag bör göra?

Min först reaktion är att ringa polisen och be dom ta reda på vem det är. jag har själv kollat på eniro men innehavaren har hemligt nr.

Jag har alltid litat på min son, tror inte att han varken dricker eller röker, men bör jag vara observant efter min upptäckt?

Vi bor i en liten by med max 3000 invånare.
Svar på tråden: Fixare... vad betyder det?

Var obsevant

Skrivet av  Pojkmorsan
Jag skulle vara extra vaksam och hålla koll på honom. Sover han alltid hemma? Om inte - se till att han gör det. Hämta hem honom om så klockan är 04.00, så ser du om hann druckit. Du kanske inte ska erkänna nu att du snokat i hans mobil.
Jag tror som du att det är personer som fixar sprit. Kolla med polisen - de kan kanske hjälpa dig att se vilka de är. Fast har de kontantkort så går det tydligen inte, har jag för mig. Lycka till!
 

Ring numret ifrån en telefon utan

Skrivet av  Jämställd pappa
nummersänding. Du kan kanske få reda på vem det är? Sen utifrån det så bör du kunna gå vidare.

Sen kanske jag är tveksam till att titta i min ungdoms mobiltel mm.
 

Osäkert

Skrivet av  Moa bf 24/1
Nu vill jag inte skrämma dig men det kan ju faktiskt handla om andra droger än alkohol.. Jag tycker att du ska fråga rakt ut, du märker ju om han blir nervös/skamsen eller inte. När det gäller drogrisker ska man inte tassa runt.
 

utan att tveka, kontakta polisen

Skrivet av  anli
Givetvis handlar det om någon form av droger!!!!

Du har liten möjlighet att kolla låt polisen ta över eftersom det faktiskt är olagligt att köpa ut till minderåriga. Sätt dit dem dj_na. Det är alldeles för lätt att komma åt droger av olika droger, och det spelar ingen roll om ni bor i en mindre ort. Ungdomar SKA inte dricka alkohol eller använda andra droger även om de är så gamla som 18. Det finns en anledning till att vi har en lag i Sverige om 20 på Bolaget.

Lycka till

 

Kanske lite i häftigaste laget...

Skrivet av  Mio
...att kontakta polisen för att ens son har numret till en "fixare" i sin telefon...?
 

Hej...

Skrivet av  smålandsmamman
Förstår din tanke om att det handlar om langning av sprit..Skulle varit min första tanke med. Men tänk om det nu inte är det.... Utan att det handlar om något helt annat. Hur får du då tillbaka förtroendet av din son i och med att du snokat i hans mobil ?? Jag skulle nog försökt ta det lugnt, sparat namnen o nr.. o sen försökt forska vidare. Tex försökt leda in samtalet någon gång på dessa namn. Dragit en "vals" om att det är någon på mitt jobb som fått reda på ett namn som var Alle o han verkar vara någon fixare. Vet du något om vem det är?
Kollat in reaktionen...Skulle även ha hört mig runt bland kompisarnas föräldrar om de visste vem dessa personer kan va. Ni bor ju inte i så stor by så oddsen känns ju bra med att någon känner till vem det kan va.
Skulle det sen visa sig att det är som du misstänker så skulle jag inte ha tvekat att polisanmäla.Hatar dessa langare, undrar vad de tänker med grrr....
Detta är bara hur jag skulle gjort...
Hoppas det löser sig till det bästa
 

Mycket observant...

Skrivet av  Freddan
...bör du vara. Jag har varit på ANT-föreläsning i min dotters skola och det är skrämmande fakta som jag fick ta del av. Alkoholen kryper allt längre ner i åldrarna och det är många som dricker. Ingen föräder vill tro att just deras barn dricker men tyvärr är det så att ALLA måste vara observanta för detta kan gälla vilket barn/ungdom som helst. Tjejer på 14-15 år identifierar sig med kvinnor i 30-35 årsåldern (t.ex. i "Sex and the city") och dricker drinkar. Det förväntas dessutom att de ska dricka lika mycket som killarna. Vad gäller telefonnumret till en fixare så kan det mycket väl vara så att det är en alkoholförsäljare. Enligt föreläsaren vet varenda ungdom vilka telefonnummer som gäller. Det vet polisen också. Problemet är att telefonnumret går till en mobiltelefon och försäljaren sitter i en bil lastad med sprit. Det är svårt för polisen att komma åt dem för det är ju inte olagligt att ha sprit i bilen. De måste ju då bli tagna på bar gärning. Usch, det är svårt och hemskt och jag önskar oss alla lycka till i vår kamp mot att våra ungdomar dricker.
 

Artiklar från Familjeliv