Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hårigt barn...

Skrivet av Orolig
Hej, Jag har en dotter på 13 år och med utländskt bakgrund detta gör att hon blir lite brunare än oss "svennar" och har otroligt vackra bruna ögon. Men... Hon fick hår på kroppen oxå.
Hon är blond (fick lite av mig iaf) 173 cm lång och en väldigt snygg tjej men hon lider något fruktansvärt över sin håriga kropp.
Vad ska jag som mamma göra??? Hon har varit i kontakt med skolsystern ang detta och hon sa att hon ska skriva en remiss till en hudläkare... vad kan dem göra?
Hon har svarta hår på armarna, ryggen,över läppen (knappt synlig men hon ser den), benen (från grenen ner till foten) och små tussar på tårna.
Hon gör vad som helst för att detta ska försvinna!!!
Hon har tom skrivit det på sin önskelista... snyft vad gör jag?
Det gör ont i mig att se henne lida så snälla hjälp mig.
Svar på tråden: Hårigt barn...

så är det

Skrivet av  höstmamman
Min svägerskas första fråga till mig när hon kom från Iran var "hur brukar ni ta bort hår på ansiktet och kroppen här i Sverige?". I Iran burkar man fixa sådant hos sin frisörska som "rensar" ansiktet, både över läppen och ofta i pannan och kinderna. Nästan alla iranska kvinnor måste raka sina ben och då inte bara under knäna. Det är ingen sjukdom som skolsköterskan kan bota. Det är naturligt för folk från varmare bräddgrader. Jag tycker att du och din dotter ska tillsammans ta reda på skönhetsvård som man kan använda för att avlägsna sådan hårväxt. Hon kan ju inte indetifiera sig med dig som ser förstås helt annorlunda ut, men hon ska inte behöva känna sig som avvikande och konstig. Det skulle vara bra om hon har några utländska kompisar som kanske är likadana som hon och hon kan se att det inte är så konstigt.
 

rättelse

Skrivet av  höstmamman
jag missförstod först och trodde att hon kanske var adopterad. Men nu ser jag att du skriver att hon är lik dig också, alltså ditt eget barn.
 

Jag vet men inte hon.

Skrivet av  camilla
Tack för ditt svar.
Jo hon är min dotter...
Vi har tillsammans försökt att vaxa, rakat och hitta kläder till henne så att hon mår bra. Hon är 13 år och det är ju jätte svårt att få henne att förstå att det är helt normalt... jag har försökt!!!
Jag och hennes pappa har separerat och han är omgift och har två döttrar till nu som är helt utländska och min dotter säger att när hon är med dem så brukar den äldsta flickan fråga henne varför hon har mustach och så håriga armar??? Hennes systrar är mörka men har inte alls fått samma hårväxt.
Jag som mamma försöker verkligen få henne att "glömma" och pratar aldrig om det med henne om hon inte själv tar upp det.
Hon vill ta bort hårväxten med laser och hoppas via skolsyster få tag i en läkare som kan hjälpa henne.
 

ok

Skrivet av  höstmamman
jag förstår :)
 

Absolut inte raka håren

Skrivet av  Anni
Vad du gör börja INTE raka, vaxa m m. ta kontakt med en aktoriserad hudterapeut (kolla i telefonkatalogen) Det finns många olika sätt att komma tillrätta med "lurvigheten".
Om det är riktigt illa så finns möjligheten att få behandlinge på närmaste skola som utbildar hudterapeuter, då blir kostnaden inte särskilt stor och de blir jätteglada på skolan att få något ordenligt att "bita i"

men kom ihåg att INTE raka håriga armar och ben, det bir bara etter värre, trots att det inte finns någon medicinsk förklaring till det.
Lycka till,
 

Man kan få hjälp

Skrivet av  också hårig
av laserbehandling. Det kostar ca 1500/behandling och det krävs ca 5 behandlingar för ett område. Dyrt alltså. Det finns även något anat somjag själv precis börjat på. Likandne laser, men ändå inte laser. jag får betala 500/gång.

Jag har tänkt att om min dotter blir lika hårig som jag så ska jag hjälpa henne att bekosta behandling. Det är ett jäkla lidande med denna hårväxt.
Gör vad du kan för att hjälpa henne, hon kommer att bli så tacksam. Tänk vad skönt för henne att slippa håret.

var bor ni?
 

Tack

Skrivet av  camilla
ska ni ha för tipsen.

Vi bor i Sthlm.
Vi ska till en hudläkare men jag vet inte om de gör något åt hårighet???
 

Det beror på läkaren

Skrivet av  Anni
Eftersom det inte finns någon medicinsk förklaring till att behåringen ökar när man rakar m m så finns det läkare som är av den uppfattningen att raka på för det gör inget. Sen finns det andra läkare som har en helt annan uppfattning om hur behåringen ska hanteras t ex med laser.

Jag tycker du ska ringa runt lite och prata med flera och bilda dig en uppfattning om vem av dem du känner kan hjälpa er mest. Bara för att man har lyckats ta sig igenom läkarutbildningen betyder inte automatiskt att man är en bra läkare för det ;o)
 

Kan det har något med hormoner att göra tro?

Skrivet av  marib
Jag vet att det finns nån lättare hormonrubbning som (om jag nu minns rätt) är rätt lätt att komma tillrätta med.
Om det ev var p-piller som hjälpte... osäker men sök upp vc så kan hon säkert få hjälp.
 

VC och be om remiss

Skrivet av  3tons
till hudklinik. Som flera har skrivit ovan så finns de god hjälp att få. Laser fungerar bra på mörkare hårstrån och diatermi är också effektivt. Att ringa runt till flera kan nog va ärt besväret. Det behöver inte göra ont att ta bort hårväxt. Man smörjer på bedövande salva eller t. om vanlig bedövningsspruta om det behövs. Att använda p-piller om det inte behövs är ingen idé. Hårväxt är genetiskt betingat och ändrar sig troligen inte av ppiller. Håren måste bort mekaniskt s a s. Att raka bort håren på benen ökar inte hårväxten alls. Det känns vasst när stråna växer ut men det beror på att det blir tvära snitt på stråna och de är vassare i topparna än de som suttit länge och blivit slitna. Tills vidare kan man köpa receptfri bedövningsalva och stryka på tjockt på t. ex överläppen och dra bort stråna med pincett. Tar lång tid innan de växer ut igen. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv