Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp min son ramlade ner från sängen!

Skrivet av Tanja
Min son brukar sova i vår säng på dagtid och för ca 30 min - 1 timma sedan satt vi i vardagsrummet och hörde en jättehög duns. Trodde för en kort sekund att det var grannen som hade tappat någon slags möbel eller liknande. Men sen kom gallskriket och jag insåg att det var Oscar som hade ramlat. Jag rusar in och tar upp honom. Allt såg ok ut utanpå. Jag lugnade honom och nu ligger han i spjälsängen och sover.

Hur kan man kolla så att han mår bra? Vad kan hända om han har slagit i huvudet hårt i golvet?
Han är 7 1/2 månad gammal. Är jätteorolig och känner mig gråtfärdig.
Svar på tråden: Hjälp min son ramlade ner från sängen!

Man ska

Skrivet av  Mamma
Inte låta barnet sova om det har slagit i huvudet. Väck honom...
 

Varför ska man inte det? imt

Skrivet av  T
klöj
 

De kan dö om

Skrivet av  Elisha
de har fått en skallskada. Behöver inte synas alls utanpå.
 

Ja men det förklarar ju inte varför de inte

Skrivet av  T
får sova efter att ha slagit i huvudet. Dö kan de väl iallafall fast de är vakna isåfall?
 

Jo,

Skrivet av  MiaFia
Om ett barn har slagit sig i huvudet skall man inte låta det somna för man skall ha koll på om barnet är vid medvetande och att synen är som vanligt etc. Om barnet sover är det ju svårt att veta om vanlig sömn går över i medvetslöshet.
Dessutom kan barnet kräkas vid en hjärnskakning och då är det inte heller bra om det sover. Risk finns ju att barnet kvävs i sin egen spya.
 

barn vill sova då de skadats sig

Skrivet av  mandelblomman
och man låter dem sova även på sjukhus om de är inne på en observation, men som du skriver så har man mindre koll på dem då.
Väck dem lite då och då och "kolla" av dem, att de vet vad de är, heter osv (beroende på ålder), om de är lätt eller svårväckta oxå.
Att tvinga dem att vara vakna är inte heller så lätt och _då_ har du definitivt ett barn som också beter sig annorlunda!
 

Han är 7 1/2 månad och kan inte prata än

Skrivet av  Tanja
så det var nog lite svårt att fråga honom om vad han heter *ler*

Han var jättetrött redan innan han föll ner på golvet så jag hade honom uppe en liten stund för att se så att han reagerade normalt och det gjorde han. Sen la jag honom men tittade till honom ett flertal gånger och han rörde sig i sömnen precis som han brukar göra och låg och sög på nappen.

Han beter sig precis som vanligt nu och han har inga yttre skador som t ex bulor eller liknande förutom ett litet svagt avtryck från trasmattan på kinden (det var den mattan han landade på).

Tack för era svar :-)
 

Var inte orolig

Skrivet av  Linda
Jag minns när vår son första gången trillade ur sängen, grät och grät och kände mig värdelös - tänkte att jag gett honom skador för livet.. Men barn ska väl klara ett fall från den höjd dom är långa, virrigt - men du förstår? Om han inte kräks så är det nog ingen fara, hoppas ni mår bra nu!
 

Tror inte det är någon fara

Skrivet av  jennie & albin
Min pojk har ramlat ner från sängen 3-4 gånger. Ibland t.o.m när jag och sambon legat i sängen och han i mitten. Barn är väldigt lealösa i kroppen och slår sig sällan, även när dom faller från höga höjder. Och när dom sover är dom om möjligt ännu lösare. Kanske slog han sig inte alls utan bara blev chockad och rädd av att vakna på det där sättet.

*kjam*
 

Artiklar från Familjeliv