Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nät till liggdel??

Skrivet av Honey
Jag har precis för mig att en sån är totalt livsfarlig och ska absolut inte användas. Det var väl så att vid en ev. krock så knäcks babyns nacke? Eller har jag drömt alltihop? Det är nämligen så att jag har sett detta i babyproffsens katalog så jag började undra lite. Är det verkligen godkänt av VTI?
Svar på tråden: Nät till liggdel??

Ja

Skrivet av  Fru Marmelad
De är inte bra, men ibland kan de behövas, om förutsättningarna är speciella kan de vara bättre än ingenting. T.ex. om barnet måste ligga ned platt av någon anledning. Men det är i mkt sällsynta fall det kan vara nödvändigt skulle jag tro. VTI godkänner f.ö. inga skyddsanordningar. Det finns Trafiksäkerhetsverkets (tror jag, minns inte riktigt!) T-godkännande (ej för babyskydd, därmed inte nätet) och så ett europeiskt E-godkännande. Nätet är E-godkänt iom att kraften nacken utsätts för faktiskt inte mäts när man testar!
 

Har använt det

Skrivet av  Malinau
I början när min för tidigt födde son inte kunde åka i vanlig bilstol, hade vi nät över vagnsinsatsen. Inte den säkraste lösningen av alla, så det var bara så länge det inte gick på annat sätt, alltså ett par-tre veckor. Såvitt jag vet är det godkänt.
 

Ja,det är godkänt *imt*

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
 

Artiklar från Familjeliv