Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad kostar bilbarnstolarna...

Skrivet av Lisbeth, tacksam för lite hjälp...
britax twoway resp akta cosmic?? Jag har sökt lite på internet och hittat de där stolarna men inga prisuppgifter...

Vi har hitills fått "ärva" bilbarnstolar åt våra barn men jag vill nu köpa nya - för det känns osäkert med begagnade då jag inte känner till stolarnas "historia"...

Min dotter är snart fyra år men jag vill helst hon ska fortsätta åka bakåtvänt ett tag till, så jag behöver en större stol åt henne så hon kan sitta mer bekvämt - har läst att man kan vända akta cosmic som inriktar sig till barn 4-7 år så man kan åka framåtvänt med den längre fram - så jag funderar på den åt dottern.. Min son är drygt ett år, vad kan ni "mer belästa" rekommendera till honom??
Svar på tråden: Vad kostar bilbarnstolarna...

cosmic 2500---

Skrivet av  moa
tror jag kan bli rätt.
vi har cosmic och är jätte nöjd köp två sånna.
 

Twoway...

Skrivet av  Jessika
brukar jag alltid rekommendera, och gör så nu också! Den är jättebra till stora barn. (Min son var 116 cm & 25 kg när vi bytte ut den)

Däremot tycker jag inte att du skall ha den - eller någon annan kombistol - framlänges, utan köp en bältesstol i stället när hon vuxit ur den bakåtvända.

Till lillebror har jag inga tips... Eftersom han kommer att ärva storasysters rymliga stol senare spelar det inte så stor roll hur stor hans stol är, utan ta någon som passar bil och plånbok bra. Vill ni ha en med justerbar lutning kanske? (Om han sover ofta i bilen)
 

Tack för era synpunkter..imt

Skrivet av  Lisbeth
..
 

PS Jessika, varför...

Skrivet av  Lisbeth
tycker du inte att man ska vända kombistolen framlänges sedan??? Vad är det som inte är bra med det??

DS...
 

Därför att...

Skrivet av  Jessika
den inte är lika säker.
Oftast hamnar inte bältet lika bra, tex finns det ingen styrning av höftbältet på kombistolarna.
En kombistol är i regel tyngre än en bältesstol, dvs större vikt som trycks mot barnet vid en krock.
Jag återkommer med lite länkar om detta!
 

NTF!

Skrivet av  Jessika
NTF har en mycket bra hemsida, bland annat med massa frågor och svar. Här kommer en länk till en sådan översikt, det är flera av frågorna som berör din frågeställning.

http://www.ntf.se/konsument/fragelistor.asp?recid=1&bildfil=/bilder/frageikoner/stol32.jpg
 

Tack igen..imt

Skrivet av  Lisbeth
...
 

Artiklar från Familjeliv