Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Begagnad bilbarnstol?

Skrivet av Viktors mamma
Vi är på jakt efter en bilbarnstol att ha i farmors bil.
Skulle helst vilja satsa på en ny eftersom man då vet med all säkerhet att den är okrockad. Men de är ju rätt så dyra, och den kommer inte att användas så himla mycket.

Så frågan är nu, vågar man köpa en begagnad? Vad ska man titta efter i så fall. Klart att vi inte köper nån som är trasig men är det nåt som man ska tänka extra på?

Det allra bästa vore ju om man kunde köpa en av någon som man känner, men någn sådan finns inte just nu.
Svar på tråden: Begagnad bilbarnstol?

Så här tänker jag...

Skrivet av  Jag med Stella
Att om man kollar upp vad det är för märke och sedan ringer runt och ser om det fortfarande finns reservdelar till den stol man är intresserad av så är det okej. Annars är stolen för gammal!
Det kommer ju hela tiden nya krav på exempelvis tyget, att det ska vara brandsäkert.
När vi köpte vår nya stol (En Besafe IZI) till Stella tänkte vi köpa en begagnad först men då ringde jag stolens leverantör och de sa att det inte fanns några reservdelar alls till den just den modellen för att den var för gammal enligt dem! Alltså att de inte längre kunde garantera att stolen var säker.
Självklart vill väl alla levernatörer att man ska köpa en ny stol, de tjänar ju de på, men tjejen jag talade med räknade faktiskt upp årsmodeller som var helt okej att köpa begagnade, så det kändes som de faktiskt gav ett seriöst svar ändå!!
Nu köpte ju vi en ny men det är det tips jag kan ge...
 

Inte fullt så enkelt

Skrivet av  Datahari
Det är tyvärr inte så enkelt att det bara är ålder, märke och möjlighet att få tag på reservdelar som avgör om en begagnad stol är säker eller ej. Hur stolen har hanterats, förvarats, om den har varit utsatt för en krock eller varit incheckad på flygplan är nästan viktigare för dess förmåga att fungera korrekt vid en eventuell kollision. Och sånt är svårt att se utanpå. En stol kan vara skadad och ha nedsatt säkerhet utan att det syns för blotta ögat.
 

Tips!

Skrivet av  Datahari
Med jämna mellanrum brukar butikerna rea ut udda stolar med utgående tyger. Då blir de inte mycket dyrare än att köpa en lite finare stol begagnad (har faktiskt sett exempel då det är billigare med en ny stol än med en begagnad). Kanske Viktors farmor har fler barnbarn som också kan ha användning för stolen? Eller väninnor som är intresserade av att dela stol med henne eller köpa den när Viktor vuxit ur den? Då blir det inte heller dyrare än att köpa begagnat, men myckte tryggare för er.
 

Tack för tipset!

Skrivet av  Viktors mamma
Ska hålla utkik! Det vore ju perfekt, det spelar ju inte så stor roll vad det är för färg.

Såg faktiskt på Babyland idag att de sålde ut Akta duoflex för 1788:-
Så nu funderar vi på om vi ska slå till. Ska dela på kostnaden med Viktors kusin så det blir ju inte så farligt mycket pengar per familj.
 

Artiklar från Familjeliv