Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min sambo har inga intressen, vad kan jag göra???

Skrivet av jessica
Jag är sambo med en undrbar man, och vi har 2 underbara pojkar tillsammans.

Jag har nyligen fått ett arbete, har 2 nära vänner som jag träffar regelbundet + några få andra vänner.

Nu till "problemet". Min sambo har inga vänner som han träffar utanför jobbet. Han har varit med ibland när jobbarkompisar går ut och festar.
Det verkar som han bara lever för mig och barnen.

Jag önskar att han kunde få något annat att göra på fritiden än att bara sitta hemma. Jag tror att det skulle göra honom gott, att få göra något för sig själv, utan familjen.

Jag som tjej, behöver få tid med mina vänner och ha "tjejsnack", behöver inte killar sånt också, grabbar emellan ???

Han hade en "kompis", när vi träffades, men det är ingen som varken han eller jag vill återuppta kontakten med.

Vad ska jag göra för att få honom att finna lite egna intressen, vill inte lägga mig i alltför mycket, det ska ju trots allt komma från honom .

Har ni råd så är jag väldigt tacksam, även för synpunkter och andra kommentarer.
Svar på tråden: Min sambo har inga intressen, vad kan jag göra???

Lite tips !!

Skrivet av  Annica med felicia 2 år + en i v 23
Hej !
Du kanske skulle ta och visa honom denna sidan....det finns ju en del män här.

Sedan så har vi gjort så att vi ibland umgås parvis.Vi bjuder in mina kompisar på middag och dom har med sig sina resp. Ett par åt gången är bra i början.

Efter ett tag så kanske killarna finner varann...det funkar rätt så bra här...

Tycker lite synd om dig men tänk på att det finns dom som har samma problem fast tvärt om....dom har det nog värre....

Lycka till !!
 

Jag har tyvärr inga tips, men

Skrivet av  lyckligt lottad
de kanske kan hjälpa dig om du ställer frågan på "Fråha pappor". Lycka till!
 

Men du...

Skrivet av  Mimmi
...saknar HAN intressen utanför hemmet?
Är HAN nöjd å glad över sitt liv är det kanske inget som behöver förändras?
Eller?
Ställer dig dessa frågor enbart för att jag har vart PRECIS i din situation...jag försökte få min sambo att börja gå kvällskurser etc. Men han VILL INTE, han är nöjd som det är och jag är inte ett dugg irriterad över att han jämt är hemma, vi trivs i varandras sällskap. Sååå, jag har försökt att tänka om här.
Det är min sambos egna ansvar om han vill ha hobbies utanför hemmet eller ej...
Fast det är svårt ibland att inte "tipsa" om det ena å det andra ibland... ;)
Må så gott!
 

Du kan nog inte

Skrivet av  Kerstin
göra så mycket åt saken. Var och en bestämmer om sitt eget liv. Han är förmodligen helt tillfreds med familjen och jobbet. Behöver kanske inte mer. Min karl är likadan, och jag försökte få honom att göra något, men insåg att det var dumt.
Han är nöjd med att vara hemma och titta på teve, när han inte jobbar.
Förr hade jag dåligt samvete för att jag gör en massa saker, träffar kompisar, går på kurser, åker och rider m.m. Men jag har slutat ha dåligt samvete. Han är nöjd, jag är nöjd, ingen idé att oroa sig.
Jag har insett, att vill han träffa någon, göra något kul, så kommer han att göra det också, utan min påverkan.
 

måste han gå ut?

Skrivet av  EDA
jag undrar lite varför du bekymrar dig för honom? är han inte lycklig?

om han mår bra utan vänner och inte har några problem med att du går ut då och då så gör det väl inte så mycket?
 

Artiklar från Familjeliv