Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bihåleinflammation??

Skrivet av Annika med Robin 30/5 & Michelle-00
Hur vet man om man har det?

Kollade i läkarboken och tycker att jag har symtom på det, men har åkt till läkaren så mycket det sista för annat så jag vill ju inte dit i onödan.

Jag:
Har gult snor (mysigt va)
Ont i huvudet
Det trycker under och över ögonen
Hosta
Har haft feber med
Svar på tråden: Bihåleinflammation??

Beror på

Skrivet av  Karin
Hej
Jo det kan mycket väl vara bihåleinflammation.
Dunkar det när du böjer ner huvudet mellan benen? Kan du överhuvudtaget göra den rörelsen?

Gult snor behöver inte vara ett tecken. Dock beror det på HUR gult det är. Mot det oranga?
Hur länge har du haft feber? Har febern gått ner och sen kommit tillbaka?

Det är inte alla bihåleinflammationer som måste behandlas med antibiotika. Ibland kan det vara besvär från bihålorna snarare än bakterieinfektion. Då kan avsvällande medicin som rinexin hjälpa.

Hur länge har du haft ont?
Om du har haft ont i flera dagar så bör du kontakta läkare. Om det kommit precis nu, exempelvis idag så kan du avvakta (om inte smärtan är för stor förstås) och använd nässpray!

Lite lättare att bedöma om jag får veta lite mer.

Karin (bihåleinflammations-erfaren tyvärr)
 

provade med huvudet mellan knäna-aj!

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 & Michelle-00
det dunkar inte men trycker och gör ont! precis under ögonen.

Feber har jag haft men nu inte tror jag.
Har varit sjuk i en vecka nu, snoret är inte bara gult längre utan även genomskinligt och blod i från ena sidan, har nästan snytit sönder mig.

 

Böj dig framåt

Skrivet av  Kristina
och om det då värker i områdena "runt" ögonen/pannan/näsan så har du troligtvis bihåleinflammation. Gå till doktorn så får du en penicillinkur på 10 dagar så är det över ;o)
Jag har haft bihåleinflammation otaliga gånger (både ensidiga och dubbelsidiga) så jag vet. Det gör asont när man böjer sig framåt (till en början kanske det enbart "småvärker/bultar") men får du ingen medicin så övergår det till "asont". Krya på dig!
 

jaha, som jag trodde då

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 & Michelle-00
för det gör ont utan att jag böjer på mig, men när jag böjer på mig så gör det skitont, lika bra och pallra sig iväg till akuten i morrn då, orkar inte vara sjuk längre : (
 

Tack båda två

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 & Michelle-00
får väl ringa läkaren imorrn, om det inte blir akut idag.
 

Gör det

Skrivet av  Karin
..om det är som du säger att det gör "skitont" när du böjer dig framåt så skulle jag nog be en doktor bedöma det. Har ni jourläkare där? Om du kan få kuren imorgon så mår du bättre fortare.
Fråga också om de tror att rinexin kan underlätta dina besvär.

krya på dig
Karin
 

ska höra om rinexin, vad är det?

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 & Michelle-00
nässpray?
jour läkare har vi inte på vårdcentralen men en akutmottagning på Borås lasarett
 

rinexin

Skrivet av  Karin
..är avsvällande tabletter. Verkar mer överallt än nässpray. Tar ner svullnad även i bihålerna.
(jag har det alltid hemma för jag känner av bihålorna varenda gång jag är kraftigt förkyld. På så sätt kan jag mota i dörrn så att säga)

Karin
 

Går över av sig självt

Skrivet av  Illan
Jag är sk öronbarn som på äldre dar har en tendens att få bihåleinflammation istället. Penicillin har mycket begränsad verkan mot bihåleinflammation och med all rätt är läkarna restriktiva med att skriva ut antibiotika. Mina tips:
- sov med huvudet högt, dvs halvsitt
- använd generöst med nässpray, dock max tio dagar.
- hör med läkaren om h*n kan skriva ut Rinexin som är en avsvällande medicin.
- prova att snörvla in koksaltlösning i näsan och skölj rent så gott det går. Köp på apotek eller gör egen.

I värsta fall kan man spola rent på vårdcentralen, men det lär vara mycket obehagligt.

I många, många fall där folk säger att de har bihåleinflammation så har de inte alls det. Bihålorna är irriterade, javisst, men det finns inga bakterier. Antibiotika biter inte på virus som ni vet. Gult snor är inte ett stenhårt tecken på bakteriell infektion. De vita blodkropparna jobbar lika hårt mot virusarna :)

Så ta en smärtstillande tablett, sitt och sov och ta det lugnt. Om några dagar mår du mycket bättre!
 

fast

Skrivet av  Karin
..jag har också mycket erfarenhet av bihåleinflammation och det är skillnad på att känna av bihålorna och ha en bihåleinflammation.
För mig är känningar, lite ont skillnad från att ha värk hela tiden och få rejält ont när man böjer sig ner.

OM det nu är en bakterieinfektion så bör en läkare avgöra det. Visst skall man vara försiktig med antibiotika men man bör heller inte gå utan att få en läkares åsikt. (dvs inte bara ta en värktablett och sova) Bakterieinfektion en längre tid är inte heller bra att bära på. Oavsett behandling så är läkare nog den bästa att avgöra.(man kan ju även spola som du sa)

(vid upprepade brukar man kunna känna skillnaden och veta NÄR man skall gå, tyvärr)
Karin
 

Sinova!

Skrivet av  viven
Det finns ett receptfritt naturläkemedel på apotek och hälsokostaffärer som heter Sinova, som iallafall jag brukar ha hjälp av när det gör ont i bihålorna!

Krya på dig!